11 winnaars, 12 runner-ups bij NLPA2018

Een kleine 500 verpakkingsprofessionals waren aanwezig op 15 maart in Studio21 in Hilversum om te zien wie de winnaars zijn van de NL Packaging Awards 2018. Tijdens die avond werd er genetwerkt, ondertussen was er een heerlijk diner en kon men genieten van Victor Mids en O’G3NE. Onder leiding van Art Rooijakkers was te zien hoe de juryvoorzitters de winnaars bekend maakten. Kijk voor alle foto’s van deze avond op de facebookpagina van NL Packaging Awards of op packagingawards.nl.

Categorie Drankverpakkingen Alcoholisch

Winnaar
Canei Frizzante Originale – VBAT

Volgens de jury had het merk te kampen met een negatief en oubollig imago. ‘De merkwaarde was daardoor niet groot. Maar nu heeft het iets hips en eigentijds, in een nieuw segment. Branding alleen in de top van de fles; de vraag is of dat slim is? We vinden de disruptieve kleur erg mooi, de integratie van het 2D- en 3D design is fraai toegepast. Dit product is een massaproduct en dan is het extra moeilijk om gedurfd te zijn.’

Runner-up
Fitzroy Premium Navy Rum, ingezonden door Fitzroy

Categorie Drankverpakkingen Non-Alcoholisch

Winnaar
Soof Drinks – OD designstudio

De jury vind dit een opvallende originele verpakking voor een nieuw merk dat merk durf is neergezet. ‘En dat in de limonadecategorie waar dansend fruit de norm is. Soof is een nieuw merk zonder onnatuurlijke toevoegingen, gemaakt van fruit, kruiden en groenten dat een opening wil forceren in een drukke markt met grote traditionele partijen. Alles is met lef ontwikkeld. De naam, het logo, het brand design en het packaging design.’

Runner-up
Schulp Krachtsappen, ingezonden door Guts&Glorious

Categorie Private Label

Winnaar
Delicata – …,staat

De winnaar in deze categorie is Delicata. ‘Dit merk is met lef gerestyled, waarbij gebruik is gemaakt van een onderscheidende hiërarchie. De complete verpakkingslijn is meegenomen, inclusief de seizoensproducten en de specials. Er zitten veel verschillende en kleurrijke designs tussen, die blijven verrassen en nieuwsgierig maken.’

Runner-up
Perla, ingezonden door dBOD

Categorie Disposables

Winnaar
PET360® – Bordex Packaging

Volgens de jury is disposables een moeilijke categorie. ‘Als je een meermalige beker kunt gebruiken, heeft dat de voorkeur. Maar bij evenementen is het veiliger dan glas. Tot nu toe werden PET-glazen geproduceerd met 20 – 40% gerecycled PET (r-PET), aangevuld met virgin wit. Dankzij de inzet van PET360 is het nu mogelijk glazen te produceren van 100% PET-afval.’

Runner-up
Hampi Serving Platter, ingezonden door Natural Tableware

Categorie Non-Food

Winnaar
Garden Orchid verpakkingslijn – HLO Creative Design Agency

Garden Orchid verpakkingslijn is de winnaar in deze categorie. De jury: ‘bij een plant in de knop weet de consument vaak niet wat hij koopt. Deze verpakking heeft mooie, kleurrijke illustraties in een botanische tekenstijl, zodat de consument ziet wat hij koopt. Ook is de verpakking functioneel en sterk; gemakkelijk mee te nemen. HLO heeft een heldere merkcommunicatie gecreeerd met een strak en duidelijk, typografisch logo.’

Runner-up
Nuud Care Deodorant, ingezonden door Spring Packaging

Categorie Food Houdbaar

Winnaar
Bolletje Ontbijtgranen – Millford

De award in de categorie Food Houdbaar gaat naar Bolletje Ontbijtgranen. ‘Bijzonder is de holistische aanpak: zowel de uitstraling, de hiërarchie als de stopping power maken van deze verpakking een winnaar. Het is een eyecatcher; de uitsnede in het karton trekt de aandacht van de consument naar het schap. Het sterke is dat het geen dubbel venster is. Bolletje heeft zich knap ontwikkeld van een traditionele beschuitproducent tot een moderne leverancier van graanoplossingen.’

Runner-up
Fairtrade Originale, ingezonden door PROUDdesign

Categorie Food Vers

Winnaar
Urban Farmers Packaging – Snow Donuts

Urban Farmers ontwikkelde een circulair systeem waarbij het afvalwater, dat tijdens de visproductie vrijkomt en vol voedingsstoffen zit, als belangrijke meststof voor planten wordt gebruikt. Op hun beurt zuiveren de planten weer het water voor de vissen. ‘De inzending, een verpakking voor vis plus kruiden, is uniek. Vis en groenten, het is puur en simpel en de verpakking geeft een enorm versgevoel. De afgeronde hoeken in het karton en ook het ronde etiket op de zakjes, vinden we erg fraai. Kortom: deze verpakking is een statement.’

In deze categorie is geen runner-up aangewezen, omdat de jury vond dat de inzendingen die daarvoor in aanmerking kwamen toch niet vernieuwend genoeg waren.

Categorie Duurzaamheid

Winnaar
Natural Branding – Eosta

‘Met het lasercoderen van fruit introduceert Eosta een systeemverandering die aanzet tot denken: je gaat je afvragen of er altijd verpakkingsmateriaal nodig is, hierdoor creëert het bewustwording bij de consument en laat het zien dat de verpakking geheel is uit te bannen. De eerste toepassing van Natural Branding is in de BIO AGF waar de techniek voorkomt dat fruit en groenten als niet-bio afgerekend worden, doordat bijvoorbeeld de sticker loslaat. De vraag is of het ook is uit te breiden naar andere categorieën.’

Runner-up
Kelderverf.nl, ingezonden door RAW Paints

Categorie Promotionele Verpakkingen

Winnaar
Horeca Proefbox – Smurfit Kappa Zedek

Volgens de jury vertelt deze verpakking een verhaal. ‘Iedere laag is relevant, met minimale middelen is heel veel gerealiseerd. In eerste instantie ziet het er uit als een standaarddoos. Het mooie is dat dit breekt met de code van de categorie. Het brengt promotie in iedere laag, op zorgvuldig ontworpen wijze. Grafisch voegt het iets toe aan het concept: de verpakking verkoopt de inhoud, de vertegenwoordiger heeft het verhaal bij zich.’

Runner-up
Neleman Gifts, ingezonden door Raypack BV

Categorie Transport- en Shelf Ready Verpakkingen

Winnaar
Milner Packmaster 2.0 – Smurfit Kappa TWINCORR

De jury: ‘Het gaat hier om een zeer doordacht concept, het is efficiënt in de keten en met optimale machineverwerkbaarheid. Technisch is het concept erg goed uitgewerkt, zoals de mogelijkheid om het product horizontaal te transporteren en verticaal te presenteren. Innovatief en heel slim is de vinding om met de plakklip een dubbele voorkant te maken, zodat er een clean cut facing ontstaat. Kortom, een verpakking met een mooie presentatie en strak decolleté.’

Runner-up
Make the connection with flowers, ingezonden door Smurfit Kappa Zedek

Categorie Innovatie Verpakkingen en Verpakkingsmaterialen

Winnaar
Kemetyl AdBlue Dispenser – Kemetyl Nederland

‘Kemetyl AdBlue Dispenser is een verpakking die tienen op gebruiksgemak en innovatie scoort. Het is een technisch hoogstandje en gepatenteerd systeem. Een schoolvoorbeeld van een verpakking waarin alle shareholders/betrokkenen worden bediend.’

Runner-up
WinScribe, ingezonden door Van der Windt verpakking/Pacombi Group

Categorie Innovatie Techniek

In deze categorie is geen winnaar toegekend, omdat de jury onvoldoende ruimte zag om een vergelijking te maken met andere innovaties in de markt. Beide inzendingen krijgen een runner-up award.

Runner-up
ATS & ATS Retrofit Kit

Nordson heeft een product aangepakt dat normaal niet in de belangstelling staat. De jury: ‘Het is een goede professionele ontwikkeling van een machinesysteem dat op veel gebieden voordelen biedt, maar anderzijds ook een ontwikkeling die verwacht mag worden.’

Pack Assist

De jury: ‘Een positief punt is dat hier sprake is van een holistische benadering die veel voordelen biedt. Anderzijds vinden we dat dit een ontwikkeling is die voor de hand ligt. Het gaat wel om een professioneel systeem en de inzending is, net als de andere inzending, een runner-up award waard.

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *