Het beste moederdagcadeau heet CHOCOo

Het packaging design van CHOCOo, het nieuwe fancy label van PLUS, is volgens Nederlandse verpakkingsontwerpers het best verpakte moederdagcadeau, althans als het om chocolade gaat. De chocoladeverpakking van Cadbury en die van Lovechock zijn de nummers twee en drie. Dit volgens de ‘Moederdag-chocoladeverpakkingstest’ van BNO NEXTpack, het platform van de belangrijkste packaging designbureaus in Nederland.

Geïnspireerd op Moederdag en het bijbehorende cadeaucliché chocolade, beoordeelde BNO NEXTpack het verpakkingsdesign van supermarktchocolade.

CHOCOo_sfeerbeeld

Top 8 packaging designs supermarktchocolade (geschikt om te geven op Moederdag)*

  1. CHOCOo (nieuw fancy label van PLUS)
  2. Cadbury Milk Tray
  3. Lovechock Rocks
  4. Chokotoff ‘ik vind je toff-cadeaudoosje’ (Côte d’Or) en HEMA-bonbons
  5. Verkade cadeaudoosje
  6. Côte d’Or Mignonnette noir de noir (feestdagen-editie)
  7. Verkade Dubbeldik

 

CHOCOo: als van een niche bonbonatelier

Als je chocolade voor je moeder koopt in de supermarkt, neem dan CHOCOo. CHOCOo is een nieuw fancy label van PLUS. Het wordt gemaakt door De Truffel voor de supermarkt. De bijzondere verpakkingsvorm zorgt dat je deze chocola niet mist in het schap. Het water loopt in je mond, dankzij de kleuren en transparantie. Het chocowerk oogt smakelijk en kwalitatief. Alsof het komt van een klein bonbonatelier; het handwerk is voelbaar.

Pure luxe komt van de Cadbury Milk Tray

Het motiefje doet denken aan Louis Vuitton, het triggert direct en geeft een luxe, kwaliteitsgevoel. Engelse kwaliteit. Zonder echt truttig te zijn, want het magenta maakt jong. Maak je de geschenkdoos open, dan herhaalt het motief zich. De bonbondoos geeft een klassieke cadeaubeleving. Hyacinth Bouquet-associaties, eigenlijk een groot Engels cliché, maar oh zo slim en commercieel. Ontworpen in Nederland, alleen te koop in de UK. Gelukkig maar, want wie zou hier weten wat Milk Tray is?

2. Cadbury_Runner up Moederdagcadeautjestest

Lovechock Rocks de spannende keus

De eenvoud spat af van deze rauwe chocola. De binnenkant en de bijzondere smaken maken de Lovechock Rocks superspannend. Bij het uitpakken ontstaat verwondering: rauw van buiten, opwindend van binnen. De verpakkingsvorm, speciaal ontwikkeld om minder karton te gebruiken, helpt mogelijk het merk vooruit. Het is dat de jury het gifting-aspect mist, anders hadden de Lovechock Rocks de hoofdprijs.

3. Lovechock Rocks_Runner up Moederdagcadeautjestest

Winnaars vertellen verhaal met weinig

De beste chocoverpakkingen in de supermarkt laten eigenlijk veel weg. Het zijn opgeschoonde designs, die toch, of juist een verhaal vertellen.

Kijk eens naar Cadbury

Over all concludeert BNO NEXTpack dat het chocoschap best nog een boost kan gebruiken. Meer levendigheid, meer lef, meer creativiteit.  A-merken mogen meer durven. Het publiek minder onderschatten. Cadbury is een mooi voorbeeld van intelligente commercialiteit.

 

* BNO NEXTpack-leden Bas van Herten (Design Bridge), Carole van Bekkum (DreamCatch), Joep Janssen (PROUDdesign), Rien van Straaten (REGGS) en Willy Mooren (BooM Creatives) beoordeelden de packaging designs van negen chocoladeverpakkingen voor de supermarkt. De beoordeelde verpakkingen komen van de hand  van de belangrijkste packaging designbureaus van Nederland. De packaging designs zijn gescoord op tien belangrijke criteria voor chocoladeverpakkingen en Moederdag: gifting, geschikt voor moeder, uitpakervaring, onverwachte verrassing, informatievoorziening/communicatiekracht, bijdrage voor merk, schapwaarde, handwaarde, onderscheidend vermogen en verpakkingsvorm.

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *