De marketingwaarde van blik

Een bijzonder bedrukte blikverpakking is een krachtig marketinginstrument. Het valt op, straalt luxe uit, heeft een belangrijke bewaarwaarde en kan als duurzame merkdrager voor merkloyaliteit zorgen.

Zaanlandia Blik in Krommenie is een creatieve blikproducent en heeft opdrachtgevers in uiteenlopende sectoren en branches. ‘We zijn altijd bezig nieuwe, originele toepassingen voor blik te bedenken waarmee we brandmanagers en marketeers kunnen verrassen’, vertelt Daan Kriek. Hij is de vierde generatie directeur/eigenaar van het familiebedrijf dat al 110 jaar in de Zaanstreek is gevestigd. Zaanlandia startte met functioneel blikwerk voor producten als verf, olie en sigaren. Het produceert tegenwoordig nog altijd industriële blikverpakkingen, maar daarnaast ligt het accent op producties met een promotioneel karakter. Veel, ongeveer 60-65%, wordt in eigen huis gemaakt. De rest wordt ondergebracht in Azië. ‘In China doen we al ruim 15 jaar zaken met collega-blikproducenten. Hier werkt ook een eigen medewerkster (native speaker) die onze sampling, producties en logistiek van begin tot einde volgt. We maken daar gebruik van tooling voor formaten welke wij in Nederland niet voeren. Deze kritisch geselecteerde partners zijn in alle gevallen producenten met een lange historie en een solide en betrouwbare reputatie.’ Produceren in China en verschepen naar Nederland duurt minimaal 10 weken. Dat kan soms een issue zijn. ‘Als klanten iets snel willen, doen we het zelf. Als producten groot in volume/formaat zijn, transporteer je veel (dure) lucht. Dus ook dat doen we zelf. En verder verwerken we hier in de Zaanstreek ook just in time-leveringen: het op afroep leveren van kleinere partijen op maat of blikken die hoog geautomatiseerd zijn. Producties dus waarmee we concurrerend met China zijn.’

Marketingwaarde
Een blikverpakking is uiterst functioneel en veilig. Het beschermt de verpakte inhoud, zoals bijvoorbeeld voedingsmiddelen. Kriek: ‘Blik is licht- en luchtdicht, niet breekbaar zoals glas, niet scheurbaar zoals een pouche en niet gevoelig voor water of vocht, zoals karton of papier. Het materiaal is volledig recyclebaar, maar vaak krijgen blikken een tweede leven. Vooral als ze bijzonder bedrukt of gevormd zijn. In veel huishoudens zie je blikverpakkingen terug in allerlei gebruiks- en bewaarfuncties. Het Douwe Egberts- en Droste-blik hebben zelfs een antiekwaarde.’ Brandmanagers en marketeers schatten de bedrukte blikverpakking gelukkig steeds meer op waarde, meent Kriek. ‘Zij zien in dat deze verpakkingen niet alleen onderscheidend zijn, maar door hun bewaarfunctie ook een versterkte marketingwaarde hebben.’ Hij pakt er de recent geproduceerde blikverpakking voor merkfabrikant Tony Chocolonely’s bij. Een technisch hoogstandje in de vorm van een naadloos stapelblik met dubbel deksel en in de kleuren van de bekende chocoladerepen. Een fraai marketinginstrument met toegevoegde waarde voor een merk dat flink aan de weg timmert. ‘Wij hebben kunnen adviseren over de mogelijkheden: diktes, vormen, afwerking, kleurgebruik, embossing. ’ Kriek legt uit vaak intensief samen te werken met de marketingafdelingen en betrokken vormgevers van de klanten. ‘Meestal hebben zij al wel een globaal idee over hoe de verpakking eruit moet komen te zien. Als wij daar vroeg in het proces bij worden betrokken, kunnen we hen met onze know how en ons scala aan modellen snel en goed adviseren. Ook brengen we zelf wel ideeën binnen. Wij kunnen een eerste model maken van kunststof (ABS), wat enorm in de aanvangskosten scheelt, of ook een 3D-impressie om onze relaties te overtuigen van het model en/of de uitstraling ervan. Om de eerste stap financieel interessant te maken, kunnen wij relaties bovendien een kleine serie (pilot) aanbieden die we hier in Nederland maken.’
Lees verder in de recent verschenen oktober-uitgave van Verpakken …

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *