Duidelijkheid op een verpakking is een must  

Verpakking zonder informatie

Hoe aantrekkelijker de verpakking, hoe langer de aandacht erop blijft. Maar aan alleen een aanlokkelijk design heb je niet genoeg. Het design moet zowel mooi zijn als informatie verschaffen over wat het product doet.

Een verpakking met een minimalistische stijl heeft de laatste jaren de overhand gekregen. Strakke, minimalistische designs met weinig of geen opsmuk. Toch blijkt dat er in de praktijk veel duidelijkheid mist over het product zelf. Kleine lettertjes lezen om de specificaties van het product te begrijpen, gebeurt helaas nog te vaak. Dit geldt overigens niet alleen voor tekst; ook gelijksoortige illustraties plaatsen op twee verschillende producten van hetzelfde merk zorgen soms voor verwarring. Het is daarom noodzaak om het design zo te ontwerpen, dat het zowel herkenbaar en toch onderscheidend genoeg is, zodat de consument duidelijkheid krijgt in de verschillen die de productlijn biedt. Een paradox waar de designer zeker rekening mee dient te houden.

Bron afbeelding: Francis Chew

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *