Het dwarse label

In de ambachtelijke wereld van gedestilleerde dranken schoppen een Woerdense vader en zoon tegen heilige huisjes. Zij stoken hun gin in moderne, roestvrijstalen machines. Die revolutionaire stijlbreuk vertaalden de ontwerpers van BrumDesign naar een eigenzinnige fles. En dat zorgt voor opschudding.

De enige eisen waren dat de naam behouden zou blijven en de fles kwaliteit zou uitstralen. En de opdrachtgevers waren wel duidelijk over hun missie: met deze gin wilden ze de gevestigde orde uitdagen. De fles kreeg een label dat dwars over de fles is geplakt, dubbelzijdig is bedrukt en rondom de fles loopt. ‘Dat dwarse van het merk en hun visie hebben we letterlijk genomen’, verklaart Pieter Steenaert, die samen met Tessa Oudijn het designbureau leidt. ‘Het label loopt precies zo over de fles dat je nooit de hele buitenkant kunt zien en nooit de volledige binnenkant. In al z’n eenvoud blijft de fles je daardoor verwonderen: je blijft ‘m ronddraaien.’ De ontwerpers wilden een fles creëren voor een goede, moderne gin die anders is dan anders. ‘Daarom is het flesontwerp ook anders dan anders. En zijn we het contrast tussen moderniteit en heritage gaan opzoeken. Dat zorgt voor lovers en haters. Opschudding. En dat is precies wat de opdrachtgever met zijn gin teweeg wil brengen … Lees verder in het vakblad Verpakken 03/17 dat eind deze week verschijnt!

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *