Huismerken worden brutaler

Na een transformatie in verpakkingsdesign en merkstrategie is het huismerk veranderd van ondergeschoven kindje in competitief broertje, dat maar wat graag de strijd aangaat voor een plek in het schap. ‘Huismerken zijn brutaler geworden.’

De verpakking die de ontwerpers van de Bataafsche Teeken Maatschappij (BTM) in 1995 voor huismerk Markant (onder andere Coop, Vomar) maakte, moest in alles zoveel mogelijk op de A-merken lijken. ‘Er werd simpelweg naar de grote merken in een productcategorie gekeken en op basis daarvan werd een verpakkingsontwerp gemaakt’, herinnert Ruud Boer van BTM zich. ‘Fotografie en typografie moesten gelijken om de boodschap uit te stralen: wij leveren hetzelfde product, voor een lagere prijs.’

Meer dan 20 jaar later is er sprake van een verschuiving. Steeds meer huismerken hebben zich ontwikkeld tot een eigen merk, inclusief verpakkingsdesign. Boer: ‘Er is meer budget voor fotografie, het verpakkingsdesign mag meer een eigen merkuitstraling hebben.’ En dat werpt z’n vruchten af: het marktaandeel van huismerken in supermarkten steeg van 19% in 2003 naar 45% vorig jaar. Lees verder in Verpakken02/2017 , die deze week verschijnt!

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *