Mark Shayler op Packaging Innovations: ‘Niet dingen beter doen, maar betere dingen doen’

Mark Shayler leverde tijdens Packaging  Innovations als keynote speaker een bijdrage met als titel ‘Sustainable Packaging, an oxymoron?’ Een oxymoron is een stijlfiguur die een verbinding van twee tegenovergestelde begrippen bevat   Zijn verpakken en duurzaamheid zulke begrippen?

De voormalige innovatiemanager van Wall Mart, Mark Shayler,  heeft tegenwoordig een eigen bedrijf met de opvallende naam Tickety Boo, en uitdrukking die zoiets betekent als  ‘alles kits’. Dit bedrijf  richt zich op ecodesign en milieuadvies, met als originele slogan: ‘Wasteful packaging? Boo! Ecodesign? Tickety Boo!

Het bedrijf doet aan ecodesign en advies over milieuvraagstukken met betrekking tot verpakkingen

‘CO2 is the new currency’, viel Shayler met de deur in huis. ‘Ik ben klaar met slechte dingen iets beter doen. Als dat is wat je doet, kun je beter niets doen. De vraag is : ben je een goed bezig?’ Volgens Shayler is design de sleutel om tot betere dingen te komen en het gaat er niet om dat je dingen beter gaat doen maar dat je  betere dingen doet. Vervolgens voegde hij nog toe dat niet het milieu het probleem is, maar het dreigende tekort aan grondstoffen zoals olie.  ‘Dat betekent dat we efficiënt moeten zijn.’
MVO heeft  de toekomst
Onderzoek heeft inmiddels uitgewezen dat 60% van alle consumenten wereldwijd het liefst van bedrijven wil kopen die maatschappelijk verantwoord bezig zijn. Het probleem is echter dat slechts 44% van alle consumenten wereldwijd de groene claims van bedrijven gelooft. Het grote probleem is greenwashing. Bemoedigend is echter dat 78-91% van alle CEO’s van bedrijven in zich  ontwikkelende markten gelooft dat duurzaamheid een essentiële rol speelt in de toekomst van hun onderneming. Shayler ziet de wereldmarkt voor milieu goederen tot 2015 met  50% groeien.’ Alles wat met duurzaam en milieu te maken heeft is een enorme groeimarkt.’
Minder, maar beter design
Volgens Shayler is er minder design nodig, maar wel beter design,  rekening houdend met de uitputting van grondstoffen.  Hij ervaart het als een probleem dat vaak inkopers en financieel directeuren bij bedrijven de inkoop doen als het om design gaat en dat zij vooral kiezen uit design dat beschikbaar is. Volgens Shayler is een compleet andere benadering nodig:  ‘design by customer’. Shayler vermoedt dat praten met de klanten uiteindelijk de oplossing al voor alles is. Bij het bouwen van een merk zijn verhalen belangrijk en verpakking moet daarbij aansluiten. Het praten met de klant kan helpen om tot de beste design te komen. Hij noemt als voorbeeld een bedrijf dat de flessen 30% lichter heeft gemaakt en lokaal is gaan bottelen in een standaard fles waardoor een enorme besparing is bereikt zowel qua kosten als qua co2 uitstoot. Duurzaam en verpakken hoeven geen tegengestelde begrippen te zijn. Maar dan moeten we volgens Shayler wel naar een circulaire economie.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *