Nine Parre winnares eerste Smurfit Kappa Design Challenge

 

Nine Parre heeft de eerste editie van de Smurfit Kappa Design Challenge gewonnen. Dit werd tijdens een feestelijke uitreiking in het Sensory Experience Pavilion op de Dutch Design Week bekend gemaakt door Arco Berkenbosch, VP Innovation & Development bij Smurfit Kappa.

In de Design Challenge kregen net afgestudeerde kunst- en ontwerpstudenten van ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten de taak op zoek te gaan naar creatieve en mogelijk zelfs grensverleggende toepassingsmogelijkheden voor papier en karton.

Na één voorronde van de Design Challenge zijn vijf designers genomineerd om hun ontwerpen verder uit te werken, onder begeleiding van Stichting Het Instituut uit Amsterdam. De finalisten hebben hun finale werken, uiteenlopend van papieren kledingstukken tot volledige meubels, gepresenteerd tijdens de Dutch Design Week van 21-29 oktober 2017.

Draagbaar tafelscherm

Het winnende project droeg de naam ‘Tafelscherm’. Het stijve karton is getransformeerd tot een draagbaar tafelscherm met glooiende lijnen en kleurrijke prints, welke privacy biedt in een café, kantoortuin of flexplek. De jury licht zijn keuze toe in het juryrapport:

‘De Winnaar van de Smurfit Kappa Design Challenge Award is een vrouw die midden in de maatschappij staat, een goede interactie met haar omgeving heeft en daaruit nieuwe wegen inslaat. Breed onderzoek is haar solide basis, maar ze durft afslagen te nemen die haar wegvoeren van haar basis, maar daarin blijft ze ontdekken en volharden.  Ze benut het potentieel om haar heen, heeft goed samengewerkt met de Smurfit Kappa design studio’s en de technische mogelijkheden van golfkarton verlegd. De uitwerking van haar product is nog in ontwikkeling, maar met hulp van Smurfit Kappa is er echt potentie om dit naar de markt te brengen en haar naam te vestigen. ‘

Arco Berkenbosch zegt over de winnaar: “Als Smurfit Kappa zijn we vaak gericht op het raakvlak van functionaliteit en design. De kracht van Nine is dat zij het materiaal vanuit een creatieve en kunstzinnige hoek benadert. Echte innovatie.”

Naast het winnen van een indrukwekkende award, wordt Nine Parre het komende half jaar begeleid om haar product naar de markt te brengen en zal daarbij zowel financieel als op alle andere vlakken ondersteund worden door Smurfit Kappa.

Creative design

Frank Sinnige , Customer Experience & Innovation Director bij SmurfitKappa,  gaf voorafgaand aan de bekendmaking van de winnaars een inleiding, waarin hij inging op het belang van creative design.

‘Het is de basis voor bijna alles. Smurfit Kappa is voortdurend op zoek naar vernieuwing en zoekt daarbij ook interactie met de buitenwereld. Hierbij werken we samen met partners en partijen die net zo gepassioneerd zijn als wij. Wij onderscheiden ons door profilering op ‘Innovation’ en ‘Design’ (vormgeving).Een samenwerking met de Dutch Design Week (DDW) is dus een logische keuze.

Jong talent

Sinnige: ‘DDW ontwerpt voor de toekomst en doet dat met bijzondere aandacht voor werk en ontwikkeling van jong talent. Dit omarmt Smurfit Kappa in haar strategie: jonge mensen verder helpen met hun talenten.Voor de jonge designers en voor de 70 designers van Smurfit Kappa Benelux is dit een geweldige kans om met elkaar samen te werken en kennis te delen. Hieruit ontstaan nieuwe impulsen en initiatieven die uiteindelijk een positieve bijdrage leveren voor vele stakeholders.’

De uitstraling en het uiterlijk van een product zijn belangrijk en daarbij speelt creatieve vormgeving een grote rol. Iets nieuws creëren met papier en/of golfkarton was de basis van de Smurfit Kappa Design Challenge voor de studenten van ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten. De voorronde werd gehouden in het Coda Museum te Apeldoorn tijdens de Coda Paper Art expositie.  ‘Vormgeving ligt aan de basis van zo ongeveer alles dat wij in onze omgeving tegenkomen. De dingen die wij gebruiken, die wij zien, horen, voelen of ruiken.’, legt Sinnige uit.

28102017 Verpakken
Nine Parre winnaar Smurfit Kappa Award op de Dutch Design Week in Eindhoven. Foto Erald van der Aa

Interessante combinatie

‘Vorm kan gevoelens oproepen of associatie, het kan je sturen of iets duidelijk maken’, vertelt Sinnige. ‘Het ontstaan van vormen in de natuur is organisch, elke vorm heeft een functie. Als mensen vormgeven gebruiken zij vaak de natuur als inspiratiebron. Typen vormgeving zijn bouwkundige vormgeving of architectuur, industriële vormgeving, grafische vormgeving en creatieve vormgeving: waaronder beeldhouwen, styling, modeontwerp, schilderkunst, beeldende kunst. Verpakkingsontwerp heeft veel raakvlakken met vormgeving. Produceren van verpakkingen is serieproductie en vraagt om industriële vormgeving of productdesign. Industriële vormgeving is de technische vaardigheid om de vorm en de functie van een voorwerp of product te bepalen. Het is een interessante combinatie van esthetische en functionele eigenschappen van het product. Het moet zowel mooi als praktisch bruikbaar zijn en economisch haalbaar.’

De nu al succesvolle eerste editie van de Smurfit Kappa Design Challenge zal in 2018 een vervolg krijgen. In samenwerking met Het Instituut en andere partners zal de tweede editie worden uitgebreid naar alle afstuderende studenten van relevante opleidingen aan de hogescholen en universiteiten in de Benelux

 

 

28102017 Verpakken
Nine Parre winnaar Smurfit Kappa Award op de Dutch Design Week in Eindhoven met naast haar links Arco Berkenbosch en rechts Frank Sinnige. Foto Erald van der Aa

 

 

28102017 Verpakken
Finalisten Smurfit Kappa Award op de Dutch Design Week in Eindhoven. Foto Erald van der Aa

Vier van de vijf finalisten: v.l.n.r  Maarten Strang,  Marlou Rutten, Robin Preusterink en Nine Parre.

 

De vijfde finalist: Carlijn Veurink.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *