PROUD maakt mooiste bieretiket

Steven de Cleen, expert op het gebied van verpakkingsdesign, constateerde een jaar geleden in Verpakken  verheugd dat de kleine ambachtelijke bierbrouwers design hebben ontdekt. Hij noemde een aantal brouwerijen die daar volgens hem een mooi voorbeeld van zijn: Brouwerij ’t IJ, de Kaapse Brouwers, Brouwerij Scheveningen, SNAB, Kraftbier, St. Christoffel en Bourgogne Kruis. Onlangs werd het door zijn bureau ontworpen bieretiket van brouwerij Hoop verkozen tot het mooiste.

Hoop bier

De Cleen is zelf mede-initiatiefnemer van het nieuwe biermerk Hoop in Zaandijk. Hij ontwierp met PROUDdesign dan ook de etiketten. Uiteraard is het verhaal achter merk en etiketten goed onderbouwd. ‘Voor een merk is naast het verhaal een logo of symbool zeer belangrijk. Een symbool zorgt voor snelle herkenning en verbinding. Dat is bij Hoop in het woordbeeld verwerkt: het anker. Dit is het universele symbool van hoop, net als de gele kleur. Door het met zwart te combineren krijgt het een stoere, premium uitstraling. De branding zit met name op het halsetiket en de kroonkurk om het variante verhaal voorop de ruimte te geven. Elk afzonderlijk bier heeft een unieke afbeelding en (hoopvol) verhaal. Als je de bieren naast elkaar zet, zie je zowel de merksamenhang als het individuele karakter. Het zwarte flesje en het wrap around nek- en buiklabel, technisch ook een uitdaging, maken de verpakking en de merkuitstraling uniek. Het is een optelsom van details samen. Je moet meerdere dingen doen om interessant gevonden te worden. Alleen maar mooi design is niet voldoende.’

Mooiste etiket

Onlangs werd he etiket van een van de Hoop-bieren, Oudt Heijn en syn Wijf gekozen tot het mooiste bieretiket van Nederland. BAV, de vereniging van bierartikelenverzamelaars organiseert deze verkiezing jaarlijks

 

 

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *