Vakpersprijs NL Packaging naar Hermit Gin

Hermit Gin heeft bij de NL Packaging Awards 2016 de vakpersprijs gewonnen. Dat is zojuist bekendgemaakt bij de uitreiking van de (allereerste) NL Packaging Awards in Studio 21 in Hilversum. Tot runner-up werd Porcospino Olio verkozen.

De vakbladen Marketingtribune, Verpakken, VerpakkingsManagement en het onlineplatform Verpakkingsprofs hebben bij de NL Packaging Awards 2016 een extra prijs uitgereikt: een vakpersprijs voor dé eyecatcher. Uit alle inzendingen nomineerde de vakpers daarvoor vier product-verpakkingscombinaties. Het ging om een echte blikvanger en dat is dus een duidelijk andere insteek dan de jury hanteerde. Die keek naar allerlei aspecten van het verpakken, zowel de functionele als de ontwerpfacetten. Dat liet de vakpers allemaal buiten beschouwing; het ging hier puur om een gezamenlijke beslissing, op basis van ranking, over een verpakking die de vakpers als een echte blikvanger ziet.

Hermit Gin
De award voor deze eyecatcher is dus voor Hermit Dutch Coastal Gin, ingezonden door BooM creatives. De redactie van MarketingTribune: ‘Wij houden van de klare lijn. Hermit Dutch Coastal Gin is prachtig uitgevoerd, in alle aspecten. Een mooie fles met booglijn, helder etiket, transparant in al zijn eenvoud.’ De redactie van Verpakkingsprofs: ‘Het gebruik van het etiket geeft de consument een unieke kijk op de verpakking. Het spreekt tot de verbeelding, zonder een enkel moment onduidelijk te zijn over de vorm. De prachtige tekeningen sluiten goed aan op het concept van het merk.’
De redacties van Verpakken en VerpakkingsManagement: ‘Het is met name het dubbelzijdig bedrukte, zelfklevende etiket dat deze verpakking bijzonder maakt. Door het aan de achterzijde te bedrukken en een kijkgaatje in de vorm van de Hermit te stansen, is optimaal gebruikgemaakt van de transparantie van de fles.’

flessen gin

Porcospino
Porcospino Olio, ingezonden door PROUDdesign, is verkozen tot runner-up. ‘Porcospino valt uiteraard op door de bijzondere vorm van het flesje. Creatieve vondst om het design en de naam door middel van twee flesjes te verbinden. Opvallend is ook de kleurkeuze van het flesje dat mooi aansluit bij de beleving van olijfolie. Al met al een prettige behuizing voor een mooi natuurproduct’, aldus de redactie van MarketingTribune.
De redactie van Verpakkingsprofs: ‘De vorm van de fles is gewaagd, maar trekt ook direct de aandacht op een goede manier naar zich toe vanuit het schap. Het is totaal anders dan je zou verwachten van een fles olijfolie, maar nooit wordt onduidelijk dat het om dit product gaat. De etiketten zijn goed op de flessen afgestemd.’
‘De ruitvorm van deze fles trekt de aandacht, maar ook de manier waarop meerdere flessen te combineren zijn, met perfect aansluitende etiketten. De labels zijn opgedikt met thermo inkt die normaal alleen wordt gebruikt voor printplaten in de elektronica. Een premiumverpakking voor een ambachtelijk kwaliteitsproduct. De flesvorm is onderscheidend, breekt met de gangbare codes in het schap, lijkt geïnspireerd op een parfumflacon. De typografie straalt verfijning uit. Een fles die je graag in je keuken hebt staan’, menen de redacties van Verpakken en VerpakkingsManagement.

04 - porcospino-klein

One comment

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *