Verpakkingsdesign chocoladeletter Tony’s Chocolonely scoort

Het designpanel van NEXTpack vindt het verpakkingsdesign van de chocoladeletters van Tony’s Chocolonely het meest geslaagd, het huismerk van Albert Heijn en de Bijenkorf komen op de tweede en derde plek. Het designpanel bekeek de verschillende huismerken en A-merken chocoladeletters. Het Sinterklaasgevoel wordt volgens het panel door veel merken alleen in grafische elementen, zoals typografie en illustratie, verbeeld. Wat het panel opvalt, is dat er weinig aandacht is voor de fysieke verpakkingsvorm: bijna alle chocoladeletters zitten in een standaard doosje. Er is weinig designinnovatie te zien en dat is jammer want ‘zowel het Sinterklaasfeest als de chocoladeletter zelf bieden ruimte om iets nieuws te proberen’. Over het verpakkingsontwerp van de letters van Tony’s Chocolonely zegt het panel: ‘Het uitpakken van de letter is een feestje op zich’. Zowel het verpakkingsontwerp als de letter zelf zijn het minst traditioneel, maar het ontwerp als totaal past toch het best bij het Sinterklaasfeest, aldus het panel. ‘De verpakking is typisch voor het merk en knalt uit het schap door de opvallende typografie en felle kleuren. Onderhoudende teksten op de buitenkant en Sinterklaasillustraties aan de binnenkant. Ook het ontwerp van de letter zelf geeft een knipoog naar een chocoladereep: je kunt de letter als het ware uit de reep breken. De letter heet dan ook chocoladeletterreep.’

Leuke illustraties Op de tweede plaats staat de letter van het huismerk van Albert Heijn. ‘De ontwerpers van de Delicata Albert Heijn-verpakking hebben met duidelijk plezier en veel aandacht aan het concept gewerkt: veel details, leuke illustraties en een goed verhaal. Eigenlijk scoort de verpakking op veel punten hoog, maar gekeken naar fysieke vorm en de uitpakbeleving net geen nummer een.’

Goudopdruk De derde plaats is voor de chocoladeletterverpakking van de Bijenkorf. Product en verpakkingsontwerp versterken elkaar en bieden een ervaring van luxe. ‘Typisch passend bij het merk De Bijenkorf. Mooie typografie met goudopdruk, fijnzinnige illustraties, en gelukkig is er ook het nostalgische gouden kartonnetje, waarop de smakelijk vormgegeven letter rust. Het kost wat, maar dan heb je wel een mooie cadeauletter.’

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *