VHD en San Mauro: Saluti da Sorrento

Sorrento, Italië, is overal ter wereld bekend door de Sorrento lemons met hun dikke, bobbelige en aromatische gele schil. San Mauro gebruikt deze citroenen voor een nieuw product in hun assortiment de “Novolio al Limone di Sorrento”. Een premium citroen olie waarbij cultureel vakmanschap in de productie voorop staat. Nadat de citroenen zijn geplukt wordt alleen het gele gedeelte met de hand geschild. Deze schillen worden vervolgens met San Mauro’s eigen olijfolie gemengd. Als na enige tijd de essentiële citroenolie uit de schil is opgenomen door de olijfolie wordt het geheel gefilterd en gebotteld. In dit geval ongeveer 600 flessen per productie batch. Het resultaat is een frisse olijfolie met een fijne citroensmaak en -geur.

Voor dit unieke premium product heeft VHD een speciale verpakking ontwikkelt waarbij veel ruimte was voor het brandverhaal. Lees daarover meer in de komende editie van Verpakken.

Inspiratie – Cultureel erfgoed en vakmanschap

De eerste hoofdrol in het brandverhaal is weggelegd voor de plaats van herkomst; Sorrento, Italië. “We willen de consument letterlijk een stukje Italië bezorgen en echt laten zien waar het product vandaan komt” zeg Rob van Heertum, Strategy Director bij VHD. “Als inspiratie namen we de citroenboomgaarden in Sorrento. Hier komen de citroenen vandaan die in de olie zijn gebruikt. We organiseerden een foto-shoot om dit culturele erfgoed vast te laten leggen en gebruikte dit als basis voor de creatie van een handgemaakte illustratie. Handgemaakt omdat we juist het ambachtelijke uit het productieproces willen symboliseren in het creatieve proces. Vervolgens is de illustratie omgezet en gedrukt op een groot vel. Dit hebben wij opgesneden in 600 verschillende sluitlabels voor de flessen. Dit is precies genoeg voor de complete eerste productie batch. Dat betekent dat elke consument een individueel en unieke verpakking krijgt en letterlijk een klein stukje van San Mauro’s culturele erfgoed in handen heeft. Om dit verhaal uit te leggen zit bij elke verpakking een klein kaartje met de afbeelding van de complete illustratie. De labels zijn uitgevoerd in een fris groene kleur en complimenteren de zeer donker groene, slanke en elegante fles. De invulling is simpel en strak gehouden met een “citroen geel / wit” bedrukking.

Inspiratie – Citroenschil

Een andere belangrijke inspiratiebron was weggelegd voor het hoofdingrediënt ‘citroen’, of beter gezegd, ‘de citroenschil’. We willen echt opvallen in het schap, dus een mooie doos om de fles heen was niet voldoende. We creëerden daarom een nieuwe innovatieve ‘open’ flesverpakking, die meteen opvalt in het schap, de lange smalle fles perfect presenteert en op de fles aansluit als een ‘schil’. Om het product te complimenteren is de constructie uitgevoerd in citroen geel en voorzien van een voelbare citroenschil structuur, door toepassing van een  letterpress preging. Zo ziet en voelt de consument letterlijk “citroen” en is het meteen duidelijk dat het om een citroen olie gaat. De constructie is verder afgewerkt met een speciaal handvat in de vorm van het San Mauro logo waarmee tegelijkertijd een sluiting systeem wordt gecreëerd.

San Mauro, nieuwe verpakking met een verhaal

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *