Welke ‘blije kip’ maakt het verschil in het winkelschap?

Pasen is geen Pasen zonder een gekookt eitje bij het ontbijt. Volop keuze in de winkel, maar welk merk springt eruit? Het antwoord op die vraag komt van de ‘Eierverpakkingstest’ van BNO NEXTpack, het platform van de belangrijkste packaging designbureaus in Nederland.

De kunst van een goede verpakking is dat hij opvalt in het winkelschap en direct een positief gevoel geeft bij het product dat erin zit. De jury van NEXTpack heeft er bewust voor gekozen om geen paaseitjes maar ‘gewone’ eieren te beoordelen, omdat dit een uitdagende categorie is: huismerken zetten de toon en veel verpakkingen lijken op elkaar. Het getuigt van lef om je in deze klassieke categorie te onderscheiden.

De NEXTpack-jury heeft zich gebogen over twaalf verschillende eierverpakkingen. Die zijn beoordeeld op de criteria schapwaarde en handwaarde (hoe scoren ze in het winkelschap en als de consument ze beetpakt?), onderscheidend vermogen, verpakkingsvorm en eerlijkheid. Dat laatste criterium is speciaal gekozen voor deze specifieke test, omdat veel consumenten zich afvragen wat de herkomst is van de eieren die men koopt. De uitkomst van de test is als volgt:

Top-5 van Eierverpakkingstest 2017 (in het kader van Pasen)

  1. Blije Kip Buitenei (Van Beek)
  2. Gijs Vrije Uitloop (Streekselecties)
  3. Albert Heijn (Rondeeleieren)
  4. Hema (Biologische eieren)
  5. Albert Heijn (scharreleieren)

Blije Kip Buitenei (Van Beek)

Winnaar Blije Kip valt op omdat de ontwerpers echt hun nek hebben uitgestoken als het gaat om merkbouwen. Dat is bijzonder in deze categorie die totaal wordt gedomineerd door private labels, aldus de jury. Er is duidelijk geïnvesteerd in de embossing. De reliëfdruk vestigt extra  aandacht op het product (in dit geval het ‘Buitenei’, maar ook de biologische eierdoos is op eenzelfde wijze gefabriceerd), alsmede op het label van de Gebroeders Van Beek (‘sinds 1923’). Ook kleinere elementen worden uitgelicht, zoals een zoemend bijtje en natuurlijk het Beter Leven-logo. De verpakking vertelt een helder verhaal en wekt veel sympathie.

Gijs Vrije Uitloop (Streekselecties)

Runner-up Gijs (‘het vriendelijkste ei van Nederland’) wekt net als de winnaar sympathie en vertrouwen met aansprekende elementen op de verpakking die het eigen merk versterken. Deze eierdoos heeft volgens de jury niet gewonnen omdat hij ‘net iets minder merk toont’ dan Blije Kip. Gijs is wat bescheidener, fluistert als het ware het merkverhaal zonder zijn stem te verheffen. Iets meer contrast zou dit ontwerp nog sterker maken, aldus de jury.

Albert Heijn (Rondeeleieren)

De verpakking die er qua vorm het meest uitspringt zijn de Rondeeleieren van Albert Heijn. Net zoals deze kippen zich bevinden in een ronde stal, zo liggen deze eieren (zeven, geen zes) in een ronde doos. De afwijkende vorm heeft natuurlijk ook direct invloed op de schapwaarde. Kanttekening is hooguit dat het etiket grafisch niet heel verrassend is uitgewerkt. Ook scoort deze verpakking minder hoog op het criterium ‘eerlijkheid’, omdat de duurzame claim niet met nadruk wordt verbeeld.

Hema (Biologische eieren)

Dit sympathieke design ademt een boerderij-gevoel en is ook ‘écht Hema’. Met leuke knipoogjes, zoals kippen in de vorm van eieren en de ‘o’ van ‘biologisch’ die als een graankorrel verdwijnt in een kippensnavel. De verpakking heeft niet echt schapwaarde, maar dat hoeft ook niet in een winkel die alleen eigen merken verkoopt.

Albert Heijn (scharreleieren)

De scharreleieren van Albert Heijn vallen op omdat er geen gebruik is gemaakt van een apart etiket. Alles is gedrukt op de eierdoos, met als steunkleuren groen en blauw. Dit geeft het geheel een eerlijke en oprechte uitstraling. Het ontwerp is simpel en klassiek, doet wat het moet doen.

Andere beoordeelde eierverpakkingen waren van Lidl (Frank & Jan), Jumbo (biologische eieren), Zorgboerderij Wienes (eveneens voor Jumbo), Aldi (Mama Nature), Plus (vrije uitloop), Natuurfarm De Boed en Ekoplaza.

Durf dingen anders te doen!

“Eierverpakkingen zouden best wat meer een spannende categorie mogen zijn”, constateert de NEXTpack-jury. “De top-3 springt er uit door dingen anders te durven doen. Daarom roepen wij als jury het vak op om meer bijzondere ontwerpen te maken voor eierverpakkingen. In het buitenland gebeurt dat geregeld, dat waarom niet ook hier?”

De jury van de ‘Eierverpakkingstest’ bestond uit de BNO NEXTpack-leden Mark Assies (Flex Design), Pieter Steenaert (Brum Design), Robert Stakenburg (Proud Design) en Edwin Visser (SoGood).

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *