‘Blik verdient nieuw imago’

Gezond en lekker eten in een duurzame verpakking: dat is vanBLIK. De start-up werkt aan een beter imago voor de blikverpakking. Ook Tata Steel wil blik als verpakkingsmateriaal voor voedsel promoten door productontwikkeling en de introductie van nieuwe designs. Maartje Schoolderman van start-up vanBLIK vindt het materiaal heel geschikt voor het verpakken van gezonde voeding. Met haar verse, kant-en-klare gerechten verpakt in blik, hoopt zij consumenten te inspireren om meer uit blik te eten.  Met haar merk vanBLIK speelt ze in op drie consumententrends: ‘De behoefte aan comfort, aan gezond eten en de toenemende milieubewustwording. Een toenemend aantal mensen ergert zich aan de hoeveelheid plastic in supermarkten. Zij zijn zich steeds bewuster van de negatieve impact ervan op het milieu. Inblikken is een duurzame manier om voedingsmiddelen te conserveren.’

Nieuw imago

Het is tijd om blik een nieuw imago te geven. Uit vele onderzoeken blijkt dat de hoeveelheid vitaminen en de voedingswaarden van blikgroenten even hoog zijn als die van verse groenten uit de supermarkt. Dat komt door het inblikproces en de eigenschappen van het materiaal. Na de bereiding gaan voedingsmiddelen direct het conservenblik in, waarna dit wordt gefelst en gesteriliseerd of gepasteuriseerd. Bacteriën worden gedood en de hermetische afsluiting voorkomt het binnendringen van nieuwe bacteriën. Doordat de blikverpakking volledig lucht- en lichtdicht is, vormt het zelf het conserveringsmiddel, legt Schoolderman uit.

Herkenbaar en kleurrijk

De vanBLIK-gerechten hebben een speels en vrolijk verpakkingsontwerp; de kleuren en groenten spatten ervan af en in het logo heeft ontwerper Stefan da Costa Gomez van Phyntasize uit Amsterdam een blij blikje verwerkt. ‘De primaire focus van de verpakking is aandacht trekken en, met een receptsuggestie op de achterkant, inspireren. Schoolderman: ‘Veel merken communiceren wat er niet in hun gerechten zit: geen kunstmatige kleur-, geur- en smaakstoffen. Wat zit er dan eigenlijk wel in? Mijn gerechten bevatten geen conserveringsmiddelen, smaakversterkers of andere toevoegingen, echt veel minder zout en nauwelijks suiker. Maar ik onderscheid me door te laten zien wat er wél in zit. Daarom staan er herkenbare ingrediënten op de verpakking en wordt vermeld hoeveel groente het gerecht bevat. Verder geen poeha. Ook benoem ik de duurzaamheid van het materiaal en verwijs ik naar de website.’ Daar gaat ze dieper in op waarom blik zo duurzaam is. ‘Twee jaar geleden waren mensen veel minder bezig met de duurzaamheid van een verpakking. Uit marktonderzoek dat ik voor de blikindustrie doe, blijkt dat steeds meer mensen weten dat blik te recyclen is.’ Sterker nog: het kan oneindig worden gerecycled en in Nederland gebeurt dat met ongeveer 95% van al het blik. Maar de duurzaamheid zit ook in andere facetten. Het materiaal is sterk; een blik kan vallen zonder te breken. En  ingeblikt voedsel kan buiten de koeling worden bewaard wat energie bespaart. Schoolderman: ‘Mijn maaltijden bevatten 400 gram, zodat je niet snel een stuk courgette of een half blik eten over hebt. Minder voedselverspilling is tegenwoordig ook een hot item. Bovendien zijn mijn gerechten volledig plantaardig. Bij een duurzame leefwijze hoort in mijn ogen ook minder vleesconsumptie.’ De vanBlik-gerechten maaltijden staan sinds oktober in de schappen van Albert Heijn.

Tata Steel

Tijdens het 100-jarig jubileum van Tata Steel IJmuiden (oktober, red.) konden de genodigden kennismaken met vanBLIK. ‘Wij werken graag samen met een bedrijf als dat van  Schoolderman. Zij brengt de dynamiek vanuit de eindconsument en is een goed visitekaartje voor de blikverpakking. Wij bieden haar een podium en brengen de innovatiekracht’, zegt Joris Essing, Marketing Manager Packaging bij Tata Steel. Samen zoeken we manieren om het imago van blik te verbeteren, zegt ook Maartje Schoolderman. ‘Ik hoop dat Nederlandse consumenten straks weer trots zijn op hun voorraadkast vol blikken. Net als de Italianen; zij eten hun tomaten buiten het seizoen altijd uit blik. Ook hoop ik dat de blikverpakking gebruikt gaat worden voor bijvoorbeeld misvormde producten en oogstoverschotten. Blik kan echt bijdragen aan een duurzamer voedselsysteem.’

lees het hele verhaal in Verpakken 04/18 …

 

 

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *