Cover Verpakken door Studio Ron van Roon

De cover van de nieuwe Verpakken (02/18) is een ontwerp van Ron van Roon en Bart Rouwhorst, grafisch vormgevers en illustratoren bij Studio Ron van Roon in Amsterdam. De twee werken al 15 jaar succesvol samen en hebben al heel wat (bekroonde) boekomslagen, illustraties, omslagen voor cd’s en dvd’s, affiches etc. op hun naam staan. Hoe goed het verhaal ook is, het omslag van het boek is bepalend voor de verkoop. Het moet prikkelen, de aandacht trekken, net als de verpakking van een goed product. Ron van Roon en Bart Rouwhorst, grafisch vormgevers en illustratoren, praten vol verve over die kunst van het verleiden. ‘Verwarren en verrassen; daar draait het om.’

Hun werk is uniek en de variatie is groot, toch is er een soort herkenbaarheid te vinden: een bepaalde typografie, vleugje humor, speelsheid, herhalende kleurvlakken en een gedurfd kleurgebruik zijn regelmatig terugkerende elementen. ‘Wij zijn beiden heel visueel ingesteld. Opvallen, daar draait het om. We willen exclusief zijn, een hoge kwaliteit leveren.’

Vorm en functie

Van Roon: ‘Wat ik zo geweldig vind aan dit vak is dat je geschreven taal tot leven brengt door middel van typografie en beeld. Iedere nieuwe opdracht vereist weer het uiterste van je creatieve kunnen en dat vind ik heerlijk.’ Van Roon en Rouwhorst doen overal ter wereld, maar vooral ook gewoon op straat en in de supermarkt, inspiratie op. Van Roon ziet in zijn werk veel parallellen met verpakkingen. Hij pakt een Toblerone-chocoladereep. ‘Kijk, dit vind ik nu het ultieme voorbeeld van een product-verpakkingscombinatie waarin vorm en functie niet alleen samenkomen, maar elkaar ook versterken.’ Van Roon en Rouwhorst zoeken altijd naar een visuele twist. ‘Het gaat ons om een goed idee. Wat is de essentie van de inhoud, hoe willen we het verhaal laten overkomen en welk gevoel geven we eraan? Het gaat erom dat de inhoud op zo’n manier naar vorm wordt vertaald, dat het natuurlijk voelt. Een boekomslag, en dat geldt ook voor een verpakkingsdesign, mag nooit het doel op zich zijn.’

Klaar voor verpakkingswereld

Van Roon en Rouwhorst zouden het fantastisch vinden om hun werkterrein uit te breiden naar de verpakkingswereld. ‘Het is een wereld die veel raakvlakken met ons huidige werk heeft. Bovendien zijn we geïnteresseerd in verpakkingen. We kopen verpakkingen die we qua vorm en ontwerp geslaagd vinden. Ik ben bijvoorbeeld gek op mooie wijnflesetiketten. Verpakkingen inspireren ons enorm. De omslag voor het boek van Nescio is bijvoorbeeld gebaseerd op de luxe verpakkingen voor kwaliteitschocolade. Met het kleinste detail kun je een hele wereld oproepen.’

Ze staan te popelen om hun creativiteit in te zetten voor een heel bijzonder verpakkingsdesign. Of ze bepaalde segmenten voor ogen hebben? Dranken, voedingsmiddelen, parfumerie, luchtvaart maar ook bijvoorbeeld het theesegment leent zich volgens de ontwerpers heel mooi voor een abstract, illustratief design. Met illustraties krijgt de inhoud wat het verdient, vinden zij. ‘En door bepaalde kleuren te gebruiken, kun je psychologische effecten bereiken: een beleving voor een merk creëren. Dat is waar consumenten, en dus ook merkeigenaren, momenteel naar zoeken. Een toegevoegde waarde voor hun product-verpakkingscombinatie, die verleidt, een verhaal vertelt. Intrigeren is belangrijk. Dat geldt voor een boekomslag, maar natuurlijk ook voor een verpakking. Een illustratief design dat de aandacht weet te vangen, verkoopt.’

Rouwhorst ziet ook kansen in het wasmiddelensegment. ‘Daar valt nog veel te verbeteren, vooral op het gebied van het rangschikken van de benodigde informatie. Of je nu een wasmiddel voor de witte of gekleurde was koopt, is lang niet altijd even duidelijk voor de consument. Daar zou ik weleens mee aan de slag willen.’

Wat ze zelf mooie verpakkingen vinden? Rouwhorst geeft als voorbeeld het wonderschone Zwaluw-luciferdoosje, maar vindt ook het miniatuurflesje Tabasco met ruiten etiket een goed voorbeeld van tijdloos vakwerk. En voor Van Roon geldt de verpakking van het parfum Chanel No 5 als toppunt van grote eenvoud.

 

 

 

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *