Een kwestie van smaak: waarom blik toekomst heeft (gastblog)

Mineraalwater, mixdrankjes, speciaalbieren en zelfs wijn. Blik wordt voor een steeds groter drankenassortiment gebruikt. Ooit was blik uitsluitend het domein van massaal geproduceerde dranken zoals pils of frisdrank. Hierdoor heeft het drankblikje voor oudere consumenten een goedkoop imago. Maar blik heeft zoveel voordelen dat we blik steeds vaker tegenkomen in supermarkten en speciaalzaken. Wat zijn deze voordelen waardoor producenten van bijzondere dranken steeds vaker kiezen voor blik?

Handig

Blik is licht in gewicht en praktisch onbreekbaar. Drankblikjes zijn bovendien snel te koelen. Dit maakt blik de ideale reisgenoot. Blik geeft de mogelijkheid om overal van bijzondere drankjes te kunnen genieten, waar je ook bent. Dit spreekt vooral jongere consumenten aan die veel onderweg zijn. Maar blik is niet alleen aantrekkelijk voor de actieve consument, ook voor de producent en distributeur biedt blik veel voordelen, doordat blik licht, onbreekbaar en bovendien goed stapelbaar is, wat een voordeel biedt in de logistiek

Optimale smaakbeleving

Blik is licht- en luchtdicht. Hierdoor beschermt blik de unieke smaak van speciale dranken. Door de metalen verpakking komt immers geen zonlicht of zuurstof. Om de consument een optimale smaakbeleving te bieden, kiezen steeds meer brouwerijen er daarom voor hun speciaalbieren op blik af te vullen. Dit zogenaamde craft bier, ambachtelijk gebrouwen door kleine onafhankelijke brouwerijen, wordt steeds populairder. Bij speciaalbieren draait het om bijzondere smaken van met name hoppige bieren zoals IPA’s. Wat dit bier extra speciaal maakt is dat het vaak in beperkte oplages (batches) wordt gebrouwen en gedistribueerd. Bierliefhebbers gaan bewust op zoek naar deze bieren bij de speciaalzaak of doen zelfs een voorbestelling, al dan niet in combinatie met een abonnement.

Zo hebben de brouwers van Uiltje om hun fijnproevers de beste smaakervaring te laten beleven Fresh & Fast bedacht. Met dit abonnement worden alle hop-forward bieren – die zo vers mogelijk gedronken moeten worden als je de unieke smaak wilt ervaren – twee keer per maand thuisbezorgd kort nadat de bieren gebrouwen zijn. Uiltje kiest daarbij uitsluitend voor afvullen op blik, omdat zo de smaak, geur en kwaliteit het best behouden blijven.

Voor kleine onafhankelijke brouwerijen kan het opzetten van een afvullijn voor blik wel een financiële uitdaging zijn. Toch slagen kleine brouwerijen er steeds vaker in nieuwe speciale bieren in blik op de markt te brengen door samen te werken met externe partijen. Zo presenteerde Walhalla begin november twee nieuwe bieren, uitsluitend verkrijgbaar in blik. Een mobiele blikafvuller van een blikproducent bood uitkomst voor de kleine Amsterdamse brouwerij.

Duurzaam

‘Blik heeft zoveel voordelen, het is sowieso de toekomst’, aldus Robbert Uyleman van brouwerij Uiltje in een artikel vorig jaar in de Volkskrant over de opkomst van speciaalbier in blik. De keuze voor blik is logisch: blik zorgt er niet alleen voor dat de unieke smaak behouden blijft en bijzondere nicheproducten makkelijker gedistribueerd kunnen worden, maar het is ook nog eens duurzaam. Met blik gebruik je minder en lichter verpakkingsmateriaal dat je product ook nog eens langer houdbaar maakt. Blik is bovendien eindeloos recycleerbaar. Dat maakt blik toekomstbestendig.

 

Wijn na bier geeft plezier

Waar speciaalbier in blik het nieuwe normaal lijkt te worden, begint de Europese consument ook langzaam te wennen aan het idee van wijn in blik.

Wijn in blik wordt soms als een nieuwe vondst gepresenteerd, maar in de Amerikaanse wijnstaat Californië bestaat wijn in blik al sinds 1936. In de jaren vijftig werd het idee coast to coast omarmd, maar ook weer losgelaten omdat er door de zuurtegraad van wijn kleine gaatjes ontstonden in de drankblikjes van die tijd. Sinds 1980 maakt wijn in blik een comeback, dit keer in aluminium blikjes voorzien van een speciale coating.

Eenpersoonsporties wijn in blik zijn handig voor wie slechts één glas wil drinken. Bijkomend voordeel voor wijnproducenten is dat ze met trendy slim cans voorzien van frisse, kleurige prints een jonger publiek kunnen bereiken. Deze consumenten zijn uit op gebruiksgemak en maken graag bewuste keuzes die passen bij hun actieve levensstijl. Duurzaam verpakte eenpersoonsporties horen daarbij. Wijn wordt zo een nieuw, modern product dat een nieuw publiek aanspreekt.

Dit gastblog is verzorgd door Beverage Can Benelux

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *