Historie en humor op bierblik

De kleine Amsterdamse brouwerij Poesiat & Kater vult bier nu ook af in blik. Bowler & Kimchi ontwierp in 2017 de etiketten voor de flessen en heeft nu de etiketten voor blik een uitstraling gegeven die past bij merk en verpakking.

Wat ons betreft zijn er niet per se méér designmogelijkheden voor bier in blik ten opzichte van bier in een fles, zeggen Kyanne Bückmann en Kevin Davis, de drijvende krachten achter Bowler & Kimchi. ‘Het gaat vooral om wat het beste bij je merk past.’

Ze hoefden voor Poesiat & Kater geen designvertaling te maken van glas naar blik, want de brouwerij vult alleen bepaalde bieren in blik af en gebruikt een etiket op het blik. Dat biedt flexibiliteit én de mogelijkheid in huis af te vullen op de eigen blikafvullijn. ‘Met etiketten kunnen ze snel van design wisselen, wat ze bijvoorbeeld doen met de Muuke-serie. Die verandert steeds waardoor er bijna elke maand een nieuw Muuke-bier is. Het gaf ons meer mogelijkheden om iets bijzonders te doen met het etiket, wat normaal niet kan als het direct op het blik wordt gedrukt’, zegt Bückmann.

Onderscheid

De etiketten voor het bier in blik zijn mat afgelakt, wat volgens Bückmann een mooi contrast geeft met het metaaleffect van het blik. Het logo van de brouwerij en de teksten van het bier zijn verdikt en glanzend gedrukt, net zoals delen van de illustratie van het onderste deel van het lijf. ‘Op het bier Handwaarde heeft dit een extra effect en zorgt het ook voor wat speelsheid.’

De blikken bier staan naast de Van Vollenhoven-bieren, die in fles zitten. Zo brengt Poesiat & Kater ook een onderscheid in gevoel aan van de twee merken.

Klassiek

Een klassiek beeld op een moderne verpakking: hoe pak je dat als designer aan? ‘De oorsprong ligt in 1733 als Van Vollenhoven, een van de oudste Nederlandse biermerken, wordt opgericht. Bart Poesiat en Klaas Kater waren twee belangrijke figuren in de geschiedenis van dat merk. De nieuwe bedrijfsnaam Poesiat & Kater verwijst ernaar, maar het bedrijf wil een eigentijdse bierbrouwer zijn voor een moderne biermarkt. We wilden graag de echte foto’s van de mensen gebruiken omdat we dat ook doen bij de door ons al ontwikkelde brand identity voor Poesiat & Kater’, legt Kevin Davis uit. ‘Daarin mixen we de historische foto’s met een moderne onderkant en stijl.

Spannend

Buckmann en Davis vinden de mix van oud en nieuw ‘heel spannend’, omdat niet ieder biermerk zo’n rijke geschiedenis heeft. ‘We wilden we de fusie van verleden en heden omarmen. Elk bier kreeg de naam en het echte beeld van een persoon die het merk heeft geholpen te zijn wat het vandaag is, met een eigen persoonlijkheid en verhaal. Het is de inspiratie voor de belangrijkste visual: een iconische illustratie die het fusieconcept vastlegt, waarbij zwart-witfoto’s uit het archief worden samengevoegd met eigentijdse afbeeldingen, een korte tekst en citaat. Humor in combinatie met speelse afbeeldingen voorkomt dat de zwart-witafbeeldingen slechts een historische referentie zijn, en saai. Het gaat erom de geschiedenis te vieren en tegelijkertijd de nieuwe energie, karakters en smaken te omarmen.’

 

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *