Hoe zet je displays succesvol in?

De supermarkten zagen er top uit: schoon, brede gangpaden, gespiegelde schappen en displays compleet en conform formule-uitgangspunten geplaatst. Verder geen afleiding voor de shopper. En tóch haalden ze niet het optimale rendement uit hun winkelvloer.

De omstandigheden in de supermarkt waren optimaal, dus de verwachtingen hooggespannen. Maar toch was het onderzoek naar zijn displayactiviteit teleurstellend voor de merkfabrikant. Verwarrend zelfs. Hoe kan het dat we omzettechnisch best wel tevreden zijn over de activiteit, maar dat slechts 16% van de shoppers onze display heeft gezien en daarvan slechts 9% producten uit de display heeft gepakt?

Retailexpert Art Frickus van Conspicuous geeft uitleg. Frickus doorloopt met fabrikanten en retailers een 13-stappenplan – genaamd ODE aan de display  –  om tot een optimaal rendement te komen. ‘Wat ik merk is dat het ontwerp en design van een display niet de aandacht krijgt die het verdient. Het ontwerp zou het eindresultaat moeten zijn van weloverwogen besluitvorming, afgestemd op de doelgroepshopper. Besef wel: het aankoopgedrag van de shopper wordt voor 95% onbewust  aangestuurd en de details, zoals vormgeving, lettertype, kleurgebruik en tekst (maximaal twee woorden) maken het verschil in opvallen en aanzetten tot aankoop.’ Lees het artikel in Verpakken 4/2018.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *