Kindermarketing, maar dan anders: Bolletje Droomontbijt

Bolletje, het merk dat vooral bekend staat om zijn iconische producten als beschuit, knäckebröd en schuddebuikjes, komt met iets nieuws. Bolletje Droomontbijt: een verantwoord product in een verpakking met funfactor, die kinderen én ouders moet aanspreken.

Ruim 84% van de kinderen die in de supermarkt invloed uitoefent op zijn ouders, krijgt daadwerkelijk zijn zin. Kindermarketing is een hot topic in Nederland. Toch zegt Sándor van Mil, marketingmanager bij Bolletje, er bewust voor te hebben gekozen géén bekende characters in te zetten op de verpakking van het nieuwe product Bolletje Droomontbijt. ‘We hebben vooral gezocht naar een  compromis: wat willen ouders dat hun kinderen eten en wat zouden kinderen zelf kiezen. Een product moet niet alleen verantwoord zijn, maar ook goed smaken. In de supermarkt hebben kinderen invloed, maar thuis óók; smaakt iets niet lekker, dan wordt het ook écht niet gegeten.’

Veel suiker

Van Mil zegt dat uit diverse consumentenonderzoeken blijkt dat ouders de bestaande ontbijtgranen voor kinderen liever niet kopen omdat ze over het algemeen beperkt voedzaam zijn en juist veel suiker bevatten. ‘Maar een verantwoorder alternatief dat kinderen ook waarderen, blijken ze moeilijk te kunnen vinden.’

Heelal

De verpakking voor Bolletje Droomontbijt is een creatie van Millford. ‘We hebben een droomwereld gevisualiseerd die kinderen aanspreekt, maar die ook ouders stiekem heel erg leuk vinden’, legt Erik de Graaf, creative director, uit. ‘Op de verpakking zie je een heelal – een venster dat het product zichtbaar maakt – , een kommetje met het product dat zweeft, ruimtevaart en sterren. Het zijn geen losstaande elementen, maar vormt een geheel. De productnaam Droomontbijt maakt het verhaal rond. Bovendien creëren we daarmee een onderscheidend vermogen in de markt.’

Colourblocking  bewuste keuze

De Graaf vertelt voor het verpakkingsdesign diverse kleuren te hebben onderzocht en naar varianten te hebben gekeken, om elke smaakvariant een eigen kleur te geven. ‘De keuze voor een soort colourblocking is een bewuste; Bolletje moet immers concurreren met het bestaande aanbod in de ontbijtgranencategorie. Voor de smaakvarianten honing en chocola is één herkenbare en onderscheidende basiskleur genomen: blauw. Niet onlogisch voor een heelal.’

Lees het volledige artikel in Verpakken. Nog geen abonnement? Klik hier.

Erik de Graaf, Millford

 

Sandór-van-Mil, Bolletje

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *