NL Packaging Awards in mei op nieuwe locatie

De NL Packaging Awards 2019 worden op donderdag 16 mei uitgereikt op een nieuwe locatie: het NBC in Nieuwegein. Jort Kelder zal de avond weer presenteren. Op basis van feedback uit met name de designwereld, is verder de inschrijvingsprocedure en de jurering aangepast.

Procedure verbeterd

Inzenders moeten nu eerst aangeven waarop hun inzending moet worden beoordeeld: techniek, design of duurzaamheid. Die keuze bepaalt voor welke categorieën ze kunnen inschrijven. Bij de designcategorieën volgt vervolgens nog een controle. Nieuw dit jaar is dat de juryleden de inzendingen beoordelen zonder dat de naam van de inzender bekend wordt gemaakt.

Aanpassing in jurysamenstelling

Ook in de samenstelling van de deeljury’s zijn aanpassingen gedaan. De deeljury’s voor de designcategorieën zullen voornamelijk bestaan uit designers, marketeers en/of designmanagers. De afgelopen jaren was de samenstelling soms wellicht wat vreemd qua aanwezige disciplines. Dat had te maken met het feit dat juryleden niet betrokken mogen zijn bij de beoordeling van eigen werk. We hebben nu besloten daar anders mee om te gaan. De juryvoorzitters moeten zorgen dat juryleden die betrokken zijn bij een inzending, de ruimte verlaten en de andere juryleden niet beïnvloeden. Dat geeft meer armslag bij het indelen van de jury’s, zodat de juiste disciplines in de deeljury’s kunnen plaatsnemen.

Beoordelingscriteria

Na overleg met een aantal experts, zijn onderstaande vier suggesties voor beoordelingscriteria overgenomen en toegevoegd aan de al bestaande criteria:

  • Kracht van het designconcept/-idee (breakthrough?).
  • Duidelijkheid van de propositie (in context v/h merk).
  • Uitwerking (craft) van illustraties/typografie etc.
  • Integratie 2D (grafisch) en 3D (vorm).

Bestaande criteria:

*Originaliteit en creativiteit: is de vormgeving vernieuwend, heeft het eigenheid en iconische kwaliteiten?

*Consumentenrelevantie: pakt het de consument, is het in het oog springend, raakt het de juiste snaar?

*Vernieuwend: is het binnen de categorie trendsettend, vernieuwend of baanbrekend?

*Visuele hiërarchie: is er een duidelijke opbouw, zodat de verschillende componenten in het design met elkaar in balans zijn? Is er een overheersend element dat houvast biedt, is het met schoonheid en oog voor detail uitgevoerd?

*Relevantie: is het design relevant voor het merk? Versterkt/onderstreept het de merkwaarden van het merkkarakter? Kortom; vertegenwoordigt het design het merk op een juiste manier?

Alle info is te vinden op: www.nlpackagingawards.nl

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *