NLPE: Hoe beïnvloedt een verpakking ons brein?

Een goede verpakking is het perfecte marketinginstrument. Maar wat ís een goede verpakking? Wat werkt wel, wat niet en waarom? We vroegen hoogleraar cognitieve neurowetenschappen Victor Lamme het te komen vertellen op het NL Packaging  Event.  

Verpakkingen spelen een cruciale rol in het beslissingsproces van de consument een product wél of niet te kopen. Maar waar ontwerpers proberen hen doelgericht te verleiden met aantrekkelijke of innovatieve creaties en consumenten dénken rationele keuzes te maken, zit er in het brein iemand anders aan het stuur: het onderbewustzijn. ‘Onze beslissingen komen lang niet zo rationeel tot stand als we zelf denken. Dat maakt het enorm lastig, zelfs bijna onmogelijk, de consument bewust te beïnvloeden met een verpakkingsontwerp’, vertelt Victor Lamme, hoogleraar neurowetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam en auteur van de bestseller De vrije wil bestaat niet. Als hersenonderzoeker is Lamme gespecialiseerd in de impact van marketingmateriaal op het brein van de consument.

Ingewikkelde strijd

Een goede verpakking moet aandacht trekken én verleiden tot aankoop. En daar dient zich direct een lastig probleem aan. ‘Uit onderzoek blijkt dat verpakkingen die de meeste aandacht trekken, vaak níet de verpakkingen zijn die het vaakst in ons boodschappenmandje belanden’, legt Lamme uit.

Onderbewustzijn = beslisser

Nieuwsgierig geworden? Kom naar het NL Packaging Event op 19 en 20 maart. Op 20 maart spreekt Victor Lamme over zijn bevindingen als wetenschapper.  Aansluitend spreekt Art Frickus vanuit praktijkonderzoek over shoppermarketing. Een inspirerende en leerzame combinatie van presentaties.

 

15.30 uur: Prof. dr. Victor Lamme – Neuro-marketingonderzoek: wat mensen echt willen

16.30 uur: Art Frickus – De kracht van het onbewuste ‘Niets is wat het lijkt’

 

Schrijf u vandaag nog in in op:

https://nlpackagingevent.nl/

 

Het event is exclusief en gratis toegankelijk voor de doelgroep: brand managers, marketingmanagers, product managers, categorymanagers, designers, designmanagers, verpakkingstechnologen van merkartikelfabrikanten en andere professionals die bij merkartikelfabrikanten intern  of bij bureaus betrokken zijn bij verpakkingsontwerp

 

Art Frickus van Conspicuous

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *