NLPE-spreker Arie Barendregt: ‘Na mijn lezing kijk je anders naar verpakkingen’

Tijdens het NL Packaging Event op 19 en 20 maart in de Rijtuigenloods in Amersfoort, kunnen bezoekers kennismaken met Arie Barendregt. Hij is in het dagelijks leven verantwoordelijk voor de strategische en operationele marketing van Dutch Pack BV. Dit bedrijf is leverancier van hoogwaardige, flexibele, voorgevormde zakken en folie. In aanloop naar het evenement spraken wij met spreker Arie Barendregt.

Staat u weleens stil bij het aantal verpakkingen dat u thuis per dag openmaakt?

‘Nee, dat doe ik maar in beperkte mate, simpelweg omdat ik geen onnodige producten koop. Waar ik wel naar kijk, is de gebruikte hoeveelheid verpakkingsmateriaal  die nodig of onnodig zijn voor de producten die ik gebruik. Daarbij is het opvallend dat er meer lucht in de verpakkingen van Bol.com zit dan in de verpakkingen van Amazon, die ik per post ontvang.’

Kunt u een verpakking noemen die u iconisch vindt?

‘Iconisch is een groot woord, maar een verpakking die in de loop van letterlijk tientallen jaren niet tot nauwelijks veranderde, is de massief kartonnen schoenendoos. En qua functionaliteit en doordachtheid is een verpakking zoals die van WC-Eend ook als icoon aan te merken en ik denk dat vele gebruikers de verpakking ogenblikkelijk herkennen en associëren met dat merk. Veel mensen zullen de Coca-Cola fles met haar unieke en direct herkenbare verpakkingsvorm ook als icoon aanmerken. En terecht.’

Welke verpakkingen trekken uw aandacht in de supermarkt?

‘Verpakkingen die kapot zijn, zoals de vele kapotte vouwkartonnen en plastic doosjes voor schroeven en dergelijke in bouwmarkten. En verder valt mijn oog eigenlijk altijd direct op verpakkingen die omgevallen zijn of schots en scheef in de schappen liggen. Dit hoeft overigens niet te betekenen dat de producten in die verpakkingen beschadigd worden of verloren gaan, maar het voorkomt wel dat die verpakking optimaal met de consument kan communiceren met hun tekst, kleur en vorm.’

Wat zijn uw ergernissen, als het om verpakkingen gaat?

‘Mijn verpakkingsergernissen vallen uiteen in twee soorten:
a. Verpakkingen die ik ontvang die met een grote hoeveelheid plastic tape aan alle kanten dichtgeplakt zijn. Vervolgens kan dat pakket alleen maar geopend worden met een mes of een schaar, waarbij het risico aanwezig is dat het product in die verpakking beschadigd wordt.
b. Verpakkingen waarin nog steeds voorgevormde, piepschuim delen zitten om het product binnenin de verpakking op z’n plaats te houden. Het goede nieuws is dat hiermee de kans op productschade verkleind wordt, maar het slechte nieuws is dat piepschuim volumemateriaal is en daarmee hopeloos qua recycling of hergebruik. En bij afvalstorting is het na 100 jaar nog niet verdwenen, terwijl er inmiddels prima alternatieven voor dat piepschuim zijn zoals geperst papier, golfkarton en dergelijke.’

Waarom moeten bezoekers naar uw presentatie op het NL Packaging Event komen?

‘Op 19 maart zal ik daar de bezoekers enkele tientallen voorbeelden laten zien van consumentenverpakkingen en verzendverpakkingen die qua constructie, toepassing, communicatie en tekst geheel of gedeeltelijk mislukt zijn. Daarbij ga ik ook in op hoe die verpakkingsmissers zijn ontstaan en hoe zulke marketingmissers soms eenvoudig voorkomen kunnen worden wanneer er meer tijd en aandacht besteed wordt aan de totstandkoming ervan. Bijkomend effect van de presentatie is dat de bezoekers na mijn lezing zeer waarschijnlijk anders naar verpakkingen kijken en vanaf dat moment zelf dit soort missers gaan opmerken.’

Bezoeken? www.nlpackagingevent.nl

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *