NLPE-spreker Christine Boland ‘analyseert wereldnieuws en het effect ervan op de consument’

Veelgevraagd trendwatcher Christine Boland spreekt op het NL Packaging Event dat op 19 en 20 maart 2019 in de Rijtuigenloods in Amersfoort plaatsvindt. Aan de hand van duidelijke voorbeelden weet ze het wereldnieuws te filteren en in relatie te brengen met alledaagse zaken. Daarmee legt ze een brug tussen het heden en de toekomst. Nu het NL Packaging Event dichterbij komt, spraken we met Christine Boland.

          Staat u weleens stil bij het aantal verpakkingen dat u thuis per dag openmaakt?

Steeds meer; als je je eenmaal bewust bent van de impact van al die verpakkingen op ons afvalprobleem dan kun je er letterlijk niet omheen.

          Kunt u een verpakking noemen die u iconisch vindt?

Pukka Tea omdat het mooie doosjes zijn die uitnodigen om (van dit merk, red.) meer theedoosjes te kopen. Van Leeuwen Artisan Ice Cream omdat ze net een restyling hebben gehad met veel pasteltinten. Aan de ene kant is het retro, maar ook heel modern. Het is toch wel nostalgisch, een beetje art deco. Seedlip Gin omdat ze mooie fantasie-natuurelementen op de labels hebben. En de verpakkingen van (het parfummerk, red.) Jo Malone zijn gewoon een klassieker.

          Welke verpakkingen trekken uw aandacht in de supermarkt? 

Verpakkingen met mooie typografie, fijne lijntekeningen en materiaal met goede tactiliteit (de manier hoe een bepaald materiaal aanvoelt, red.) en eventueel een lekker geluid.

          Wat zijn uw ergernissen, als het om verpakkingen gaat? 

Hard plastic rondom een gadget staat bij mij veruit op nummer één. Denk daarbij maar aan een computermuis, usb-stick of speelgoed. Daarnaast zit er veel onnodig plastic om groente, dus niet het plastic waardoor komkommer en broccoli goed blijft, maar rondom aubergines, paprika en tomaten.

 

          U spreekt op het NL Packaging Event. Kunt u in een paar zinnen vertellen waarom bezoekers naar uw presentatie moeten komen?

Ik ga in mijn analyse ‘Mastering Mixed Realities and the shifting consumer needs’ aan de hand van wereldnieuws, maatschappelijke en technologische ontwikkelingen, de tijdgeest duiden en doorgronden en het effect daarvan laten zien op de consument. Wanneer je daar een helder beeld van hebt, snap je wat mensen drijft en hoe je daarop in kunt spelen vanuit jouw discipline of expertise. Kansen komen bloot te liggen en je kunt anticiperen.

(Tekst: Ingmar Katipana)

 

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *