‘Prikkelen van zintuigen verhoogt de winkelomzet met 10 procent’

Wanneer fysieke winkels de zintuigen van consumenten op de juiste manier weten te prikkelen, stijgt de omzet van die winkel met 10 procent. Het stimuleren van de zintuigen, bijvoorbeeld door gebruik van digitale beeldschermen, geur en muziek, zorgt er bovendien voor dat shoppers gemiddeld bijna zes minuten langer in een winkel blijven. Dat blijkt uit een gedragsonderzoek dat in Nederland is uitgevoerd in opdracht van Mood Media, wereldwijd marktleider in in-store mediaoplossingen om de klantbeleving te verbeteren.

Zintuigen prikkelen

Het rapport ‘Quantifying the Impact of Sensory Marketing’ onlangs werd gepresenteerd, geeft inzicht in het effect van zintuiglijke marketing in winkels op het emotionele en cognitieve gedrag van consumenten. Het onderzoek is in twee fases uitgevoerd in een Amsterdams filiaal van de internationale sportretailer Intersport. De ene fase was de ‘zintuigen aan-fase’ waarin alle sensorische elementen werden geactiveerd, zoals muziek, de geur van vers gemaaid gras en digital signage. De andere was de ‘zintuigen uit-fase’ waarin alle sensorische elementen in de winkel ontbraken. Deze resultaten werden vervolgens vergeleken met drie ‘Intersport-controlewinkels’ die hun normale staat behielden. Om inzicht te krijgen in reacties van consumenten deed onderzoeksbureau Walnut Unlimited metingen met Galvanic Skin Responses (GSR) en Visual Eye Tracking (ET), waarmee enthousiasme en aandacht worden gemeten.

Een meetbare emotionele reactie

Wim van der Stelt, Sales Director Benelux van Mood Media: “Uit eerdere research weten we dat 78 procent van de consumenten aangeeft dat de prettige sfeer een belangrijke reden is om een fysieke winkel boven een webwinkel te verkiezen. In een nieuwe samenwerking met Walnut Unlimited ontwikkelden we een neuromarketingonderzoek dat aantoont hoe shoppers primair reageren op specifieke sensorische ervaringen. De resultaten spreken voor zich. Een doordachte strategie voor het inzetten van zintuiglijke elementen levert een meetbare emotionele reactie op bij consumenten, met duidelijke resultaten in de winkel als gevolg.”

Conclusie: flinke groei

Consumenten kopen meer producten (toename van 4 procent) én duurdere producten (toename in waarde van 6 procent) wanneer zintuiglijke elementen in de winkel aanwezig zijn.

Het gebruik van geur in de winkel is een doeltreffend marketingmiddel, maar werkt nog effectiever wanneer het wordt gebruikt op een specifieke afdeling van de winkel. Zo ligt de emotionele activiteit van klanten in de ‘voetbalzone’ 28 procent hoger dan het basisniveau.

Vanaf het moment dat het geursysteem werd geïnstalleerd tot aan deze publicatie, is de omzet van de specifieke voetbalzone in de Intersport-testwinkel in Amsterdam met 26 procent gestegen ten opzichte van de voetbalafdelingen in andere filialen in Nederland.

Bewegend beeld trekt aandacht

Met Eye Tracking (ET) is gemeten dat klanten zich 5 procent bewuster zijn van digitale schermen wanneer er bewegende beelden op worden getoond in plaats van statische beelden.

De Galvanic Skin Response (GSR) registreerde dat een gebrek aan zintuiglijke elementen ervoor zorgt dat veel consumenten onprettig zelfbewust worden tijdens het winkelen. 17 procent van hen voelt zich ongemakkelijk in een ongewoon stille en stimulansvrije omgeving.

Spiegeleffect

Consumenten houden ervan om zichzelf te bekijken. GSR en ET registreerden een aanzienlijke toename in de activiteit van het zenuwstelsel en hun belangstelling wanneer consumenten zichzelf samen met producten in de spiegel zien.

De emoties van consumenten worden 50 procent meer geprikkeld wanneer zij een product kunnen aanraken. Dat onderschrijft de unieke rol die shoppen in de fysieke winkel blijft vervullen.

Chris Kleine, Director Design & Development van Intersport: “We werken hard aan de ontwikkeling van onze omnichannel-strategie, maar ondertussen blijven we ons natuurlijk richten op het verbeteren van onze fysieke winkels. Dit doen we door klanten unieke en aantrekkelijke ervaringen te bieden. De deelname van onze winkels in Nederland bevestigt hoe belangrijk zintuiglijke ervaringen zijn in het creëren van een aangename winkelervaring. Dit zorgt er tenslotte voor dat klanten blijven terugkomen.”

Het volledige rapport is te downloaden via: moodmedia.nl/sensory-marketing/

 

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *