Scholieren succesvol met B-bar sesamreep

Vier Bredase havo-scholieren die samen de onderneming The B-bar vormen, weet niet wat ze overkomt. Een eigen bedrijf hebben, om de tafel zitten met een manager van Tony’s Chocolonely en dat allemaal voordat je van de middelbare school komt. Juliette Oomen (16) is directeur en Marnix Sweegers (16) is op de hoogte van de financiën. Samen met Ties van Helvoort (17) en Maryse Kiewiet (15) vormen ze een team. Alle vier zijn leerling van het Onze Lieve Vrouwe Lyceum in Breda.

Samen ontwikkelden ze een biologische sesamreep, verpakt in een milieuvriendelijke wikkel die uit bloemenzaadjes bestaat. De wikkel kan na gebruik de aarde in. Uit de zaadjes groeien bloemen die bijen aantrekken en in de repen zit honing die ervan afkomstig is. De scholieren wilden iets doen  tegen de hoge bijensterfte. Het idee viel niet uit de lucht, veel onderzoek ging eraan vooraf en ook moest een aantal hindernissen, zoals de houdbaarheidsdatum van de repen, worden genomen. Die tegenslagen horen bij het traject, vindt docent Patrick van den Berg van het traject International Business College van het Onze Lieve Vrouwe Lyceum. ‘We willen leerlingen geen ondernemer maken, maar ondernemender.’

De lessen bestaan uit workshops en uitjes. Laatst raakte The B-bar in gesprek met een manager van Tony’s Chocolonely. Sweegers: ‘Hij was zo enthousiast dat ze waarschijnlijk repen willen voor het personeel bij de lunchpauze. Ook hadden we een speeddate met Disney in Hoofddorp. Die dachten mee met het verhaal achter ons product.’ De repen zijn spoedig zelfs te koop bij Dille & Kamille in Breda.

 

Eerste prijs

The B-bar deed afgelopen week mee met de landelijke wedstrijd van stichting Jong Ondernemen. Ze vielen daar tweemaal in de prijzen: de Disney-prijs voor het meest innovatieve product, en de hoofdprijs voor beste junior company.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *