Shared Packaging strijdt tegen single-use kunststofverpakkingen

Tine Bakia en Tristan Algera van Shared Packaging

Binnen de KIDV Community of Sustainable Packaging zijn uiteenlopende start-ups en scale-ups actief. Een ervan is Shared Packaging. deze start-up richt zich op de markt voor bezorgmaaltijden.

Sociaal ondernemer Tine Bakia kent de thuisbezorgmarkt goed uit haar tijd als Business Developmanager bij Foodora. Zoals veel anderen maakte ze zich zorgen over de kunststof afvalberg. ‘Het is vreemd dat we eenmalige verpakkingen gebruiken. Ik ben daarom in duurzame verpakkingen gedoken en hield me bezig met de vraag hoe het anders kan. Toen ik Tristan Algera, tegenkwam, die zich met foodwaste bezighield, besloten we de krachten te bundelen in Shared Packaging. Bij Foodora had ik veel contact met de horeca en ontdekte ik dat veel ondernemers openstaan voor duurzamer werken, maar het geen prioriteit geven. Wij willen met een oplossing komen die het ze makkelijk maakt duurzamer te werken.’

Eigen verpakking

Momenteel is Shared Packaging bezig met de ontwikkeling van de verpakkingen. De materiaalkeuze is belangrijk. ‘Het moet een kwalitatieve verpakking zijn, die lang mooi blijft. We onderzoeken momenteel welke kunststof het best is.’

Bakia keek eerst naar bestaande verpakkingsoplossingen, maar die hadden een te hoog ‘Tupperware’-gehalte en die voldoen qua look en feel niet aan de eisen. Een eigen verpakking laten ontwikkelen bleek de enige oplossing.

Sociale onderneming

Horecaondernemers kunnen die verpakkingen straks kopen en hun klanten laten kiezen: de verpakking kopen, terugbrengen of laten ophalen. ‘Wij bieden die verpakkingen aan tegen een marktconforme prijs’, zegt Bakia. ‘De horecaondernemer neemt bij ons een abonnement en dan zorgen wij voor het ophalen van de verpakkingen, het reinigen en het opnieuw bezorgen. Dat is ons verdienmodel. Ons doel is de verpakking zo vaak mogelijk te gebruiken.’

Voor het reinigen van de verpakkingen wil Shared Packaging mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt inzetten. ‘Dat is echt mijn ambitie; weer een sociale onderneming opzetten en banen creëren’.

De KIDV community is erg nuttig, vindt Bakia. ‘Je ontmoet ontwerpers en producenten en we hopen via het netwerk in contact te komen met partijen die out of the box denken.’

Tine Bakia en Tristan Algera van Shared Packaging
Tine Bakia en Tristan Algera

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *