AH Maaltijd & Salade: Signatuurverpakking in verscategorie

Plukon, Albert Heijn, Naber Plastics en NowNewNext waren de vier partijen die in extreem korte tijd het verpakkingsconcept voor AH Maaltijd & Salade ontwikkelden. Het werd bekroond met Beste Product van het Jaar in de categorie Convenience en won een runner-up award in de categorie Innovatie Verpakkingen en Materialen bij de  NL Packaging Awards 2019.

De eisen van Plukon Food Group waren niet gering: ontwikkel een 2-in-1-verpakking voor een maaltijd, waarbij het op te warmen gedeelte en het koude gedeelte samen één verpakking vormen die makkelijk los kan worden geritst. Een dergelijke combinatieverpakking bestond nog niet. De verpakking moest verder uit één materiaal bestaan, inline te produceren zijn met één sealslag, en voorzien worden van een sterke scharnier en sluiting. Alsof dat nog niet genoeg was waren er ook nog marketingeisen, waaronder: eyecatching en een uniek design.

Anouk Hoeberichts

Proactief

Category manager Anouk Hoeberichts nam met het convenience team van Plukon Food Group het initiatief voor het concept. Plukon Food Group is met een omzet van 1,7 miljard euro, 11 pluimveeslachterijen en zeven bewerkings- en verpakkingsfabrieken in Nederland, Duitsland, België, Frankrijk en Polen, een grote speler op de markt. Het bedrijf ontwikkelt proactief nieuwe foodconcepten. Voor Albert Heijn maakt het bijvoorbeeld exclusief ready-to-(h)eat maaltijden. ‘Om het concept Maaltijd & Salade te kunnen visualiseren voor Sandy Beltman, lead category manager convenience & vegetarisch bij Albert Heijn, hebben we met bestaande verpakkingsmaterialen een prototype gemaakt. We ontwikkelen de verpakkingen altijd in samenwerking met onze leveranciers, maar in dit geval ontdekten we dat aanvullende kennis nodig was en daarom hebben we Ariane van Mancius ingeschakeld’, vertelt Hoeberichts. Ariane van Mancius van Now|New|Next, een boutique innovatiebedrijf in food- en verpakkingsinnovaties, kreeg eind september 2017 de briefing van Plukon. De introductie bij Albert Heijn was voorzien voor week 18 van 2018.

Sandy Beltman
Foto: Pim Ras

Uniek voor categorie

Sandy Beltman heeft een verleden als client manager bij Design Bridge en werkte op de afdeling verpakkingsdesign, voor ze category manager werd. ‘Die achtergrond helpt wel, maar ik ben geen verpakkingstechneut’, zegt ze. ‘Ik ben verantwoordelijk voor de hele ontwikkeling, tot in het schap, én voor het commerciële succes. Uiteraard word ik daarin ondersteund door collega’s van andere afdelingen, zoals inkoop en verpakkingsdesign. Met dit project wilden en willen we echt impact maken in het versschap. Het imago van kant-en-klaarmaaltijden is nog altijd slecht. Consumenten willen lekker eten zonder zelf te hoeven koken, maar ook zonder het schuldgevoel dat ze eenzijdig eten. Het idee van AH Maaltijd & Salade is dat de warme maaltijd wordt gecombineerd met een verse salade. Als je bijvoorbeeld een pasta carbonara maakt, kun je er geen groente in verwerken zonder het originele recept geweld aan te doen. Nu kunnen we in één verpakking een zuivere pasta carbonara aanbieden én een verse salade. Dat bestond nog niet. Het is uniek voor de categorie en daarom was het zo ontzettend belangrijk dat dit project zou slagen.’

Maar voor het zover was, waren er de nodige stressmomenten.

Opnieuw beginnen

‘In de briefing stonden alle restricties’, zegt Van Mancius, die een spilfunctie in het project kreeg. Samen met haar technische man, Roy Gilsing, ging ze aan de slag, maar halverwege het ontwikkelingstraject, in december 2017, liepen ze tegen een probleem aan. ‘Het eisenpakket moest worden aangescherpt om onder andere efficiënt te kunnen produceren. Inline produceren en in één slag beide verpakkingscomponenten kunnen sealen waren de aanvullende technische eisen. Wij hadden een verpakking met twee losse componenten bedacht die, na afvullen, op een assemblagelijn zouden worden gestapeld en met een banderol bijeengehouden.’ Maar: dat was niet de enige beperking. Beltman wilde vanuit Albert Heijn de duurzaamheidsrichtlijnen volgen. ‘Wij zetten in op reductie van materiaalgebruik en op recyclebare verpakkingen. Een banderol is dan een in onze ogen overbodige toevoeging.’

‘We konden opnieuw beginnen en dat leverde stress op omdat de deadline – introductie in week 18 – bleef staan’, vertelt Van Mancius. Beltman weet nog waar ze was toen Hoeberichts belde om te zeggen dat er een probleem was en dat de haalbaarheid van week 18 serieus betwijfeld moest worden. ‘Ik zeg niet snel “dat kan niet”, maar er was een hele verscampagne opgezet, dus niet in week 18 in de schappen was gewoon onmogelijk. Een plan B was er niet; er moest dus een oplossing komen. Misschien naïef, maar ik ben altijd blijven geloven dat het zou lukken.’

Steffi Naber

Intensief samenwerken

En het lukte. De vier vrouwen kijken terug op een spannende periode en kunnen nu lachen om de cruciale momenten in december 2017. Voor Van Mancius was dit, met uitzondering van de extreem korte ontwikkelingsperiode, een project als zoveel andere. ‘Mijn rol is mensen en kennis bij elkaar brengen. Samen weet je meer. Ik heb kennis van techniek, marketing en design en heb de contacten om experts in te schakelen.’ Beltman kijkt terug op een intensieve samenwerking. Ze spreekt van een signatuurverpakking in de verscategorie. ‘Net als onze stoommaaltijden destijds, is dit een doorbraak.’ Ook Steffi Naber prijst de samenwerking. ‘Door effectief te handelen en samen te werken hebben we dit mooie, creatieve project snel kunnen realiseren.’ En Hoeberichts concludeert: ‘Na de introductie van stoommaaltijden in 1999 is dit voor ons de meest innovatieve convenienceverpakking.’ AH Maaltijd & Salade is bekroond met de onderscheiding Product van het Jaar 2018 en twee NLPA-nominaties. ‘De consument moet nog wel wennen aan dit concept’, ervaart Beltman, maar dit concept is een strategische keuze; het krijgt de tijd om te groeien.’

Ariane van Mancius

Eisenpakket doorvertalen

Ariane van Mancius: ‘In december 2017 besloten we er een producent bij te halen. Begin januari 2018 werd een pitch uitgeschreven voor drie producenten en op 17 januari was de pitch-presentatiedag.’ Naber Plastics was een van de partijen. Product engineer Steffi Naber kreeg op 4 januari een uitgebreide briefing. ‘Het eisenpakket was zeer compleet en kwam neer op: vier verpakkingen in één slag sealen op de verpakkingslijn en zes verpakkingen per strekkende meter in het schap.’ Naber Plastics kreeg de opdracht. ‘Het was de enige producent die het volledige eisenpakket goed had doorvertaald naar verpakkingsvoorstellen en de enige die iets had bedacht wat inline kon worden geproduceerd’, meent Van Mancius.

‘Al tijdens de presentatie bedachten Roy Gilsing en ik dat de bodem van de verpakking schuin aflopend moest worden om sealen in één slag mogelijk te maken’, vertelt Naber. ‘Eigenlijk had ik de voorzijde schuin aflopend willen hebben, maar na overleg met Ultrapak, de leverancier van de sealmachine, is besloten het scharnier op de lange zijde aan te brengen. Op die manier zouden er meer verpakkingen in een sealslag kunnen worden verwerkt.’

Naber maakte nog een aantal versies en deed aanpassingen om een reeks van problemen, zoals het ontstapelen, op te lossen. De IML-versies die ze inbracht, verdwenen weer van tafel, omdat Sandy Beltman het product graag zichtbaar wilde verpakken. Het stapelen van beide componenten via het scharnier bleek eveneens een uitdaging, evenals de interlock.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *