Zó win je een NL Packaging Award: het verhaal van de OpTri-fles

Danone Nutricia Research was dit jaar een van de winnaars van een NL Packaging Award. Met de editie 2020 voor de deur kijken we in Verpakken met Packaging Innovation Manager Marlies Lutgendorf hoe het ontwikkelingsteam van de OpTri-fles te werk ging. Zó win je een NLPackaging Award

Danone Nutricia Research heeft een aseptisch gevulde, inklapbare sondevoedingfles ontwikkeld voor het verpakken van haar sondevoedingen. Aan die ontwikkeling ging een traject van vijf jaar vooraf, waarbij onder meer functionaliteit en gebruiksgemak centraal stonden. De OpTri-fles vervangt de retort pouch, een flexibele, bij meer dan 100°C steriliseerbare verpakking.

Duurzamer én gebruiksvriendelijker

Danone Nutricia wilde de retort pouch vervangen door een aseptisch gevulde fles omdat het duurzamer is. Het aseptisch afvullen van de OpTri-fles verbruikt veel minder water dan het retort-proces (85% in dit geval) en het zorgt voor minder CO2-uitstoot (21%). Daarnaast staat het aseptische proces garant voor de kwaliteit van de voeding.  Een andere belangrijke drijfveer is een groter gebruiksgemak.

Trotse winnaars. Danone Nutricia won een NL Packaging Award
Trotse winnaars. Danone Nutricia won een NL Packaging Award

Inklapbare OpTri-fles

Een kunststof fles zou een oplossing kunnen zijn om aseptisch te vullen. Maar een rigide fles vormt een uitdaging voor de werking. Deze deukt namelijk onvoldoende in zodra een vacuüm wordt gecreëerd wanneer het product uit de verpakking stroomt. Danone Nutricia Research ontwikkelde daarom een inklapbare, flexibele fles.  De OpTri-fles bestaat uit zacht PE en is extrusiegeblazen. Aluminiumfolie en een PP flip-top-dop sluiten de fles af. Om het inklappen van de fles te vereenvoudigen, zitten er twee groeven aan de zijkanten van de fles waarop de fles invouwt tijdens het legen. ‘Deze groeven zijn heel kritisch voor de leegloop’, zegt Marlies Lutgendorf. ‘Ze mogen niet te scherp zijn, want anders blijft er product achter, maar ze moeten ook niet te rond zijn, want dan vouwt de fles niet voldoende.’

NL Packaging Award

In de praktijk blijkt alles goed te werken, vertelt Lutgendorf. ‘De halve literfles is sinds juli vorig jaar op de markt en wordt stapsgewijs geïntroduceerd in de verschillende landen. In februari is de 1-literfles gelanceerd. We hebben tot nu toe alleen maar positieve reacties gekregen.’ Ook de jury van de NL Packaging Awards 2019 was onder de indruk van deze innovatie. Zij bekroonde de OpTri-fles met een NL Packaging Award in de categorie Innovatie Verpakkingen en Materialen.

Groot ontwikkelingsteam

De flexibele OpTri-fles is met een groot team ontwikkeld, waarbij packaging development veel heeft bijgedragen. Lutgendorf noemt het een holistisch ontwerp. ‘Iedere kleine wijziging in bijvoorbeeld de dikte van de bodem heeft gevolgen voor een ander aspect van de fles.  Wil je bijvoorbeeld een iets stevigere fles en maak je de wanddikte groter, dan heb je kans dat de fles te stijf wordt en minder goed leegloopt.’ Door de vele verbanden en variabelen was de ontwikkeling een zoektocht naar een optimaal compromis voor een verpakking die voldoet aan de eisen van de gebruiker, het product goed beschermt en goed loopt op de verpakkingslijn.

Gebruiker centraal

De fles is ontwikkeld vanuit een User-Centric-aanpak. Verpleegkundigen, patiënten, ouders en diëtisten droegen uitgangspunten aan waaraan de fles moest voldoen. Hierdoor is een ergonomische verpakking ontstaan die dankzij de getailleerde vorm goed in de hand ligt en gemakkelijk vasthoudt.

Een holistische aanpak, met als doel een veilige verpakking met meer duurzaamheid en gebruiksgemak, leidde dus tot de winst van een NL Packaging Award. Er was een groot multidisciplinair bij betrokken en er was tijd voor de ontwikkeling. Zó win je dus een NL Packaging Award,

Meedoen? Vanaf half november inschrijven!

Vanaf half november is het mogelijk innovaties aan te melden voor de NL Packaging Awards 2020. Kijk vanaf 1 november op www.packagingawards.nl voor alle info.

Dit is een bewerkte en verkorte versie van het artikel in Verpakken 3/2019. Wil je een PDF ontvangen van het volledige artikel? Stuur dan een mail naar: gerard.molenaar@managementmedia.nl

Ken je Verpakken nog niet? Vraag dan hier een proefnummer aan.

 

 

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *